Egy Lóhátshow - Forgács Péter kiállítása

Egy Lóhátshow

Forgács Péter  A Látogatás – The Visit 2ooo. Január 7- február 26  (56 Galéria)


Háború van. A látvány zsoldosai egyre hevesebben ostromolják a belátás utolsó bástyáit. Néhány eszeveszett azt kiáltozza, hogy a szépség a faló, melyben megbújva ott van a becsempészett rettenet, hogy hamarosan megvakulunk. Hacsak már most nem vagyunk vakok.


A kirakat  szirénszépségei közben azt éneklik, hogy gyönyörű vagyok.Gyere be! Vegyél meg! És lila dalra kel egy nyakkendő, egy ezüst felöltő láttán a néző legszívesebben mindjárt behatolna, beöltözne a kiállított látványba.

Kiállításon vagyunk. Benéztünk.  Ez egy fiktív séta. Ez egy képzelt látogatás. Ez a kiállítás önmeghatározása, sőt a címe is.

Őtvenhatos Galéria.  A kiállítás megnyitója . Iszonyú bűz, az égett haj bűze lepi el a teremet. A huszadik század bűze. Nagyon kellemetlen. A lidérces lila fényben, kályhaezüsttel kikeményített kabátban, mint egy istállómester, ágál egy kis pódiumról: a szerző. Füttyel kiváltott lóizék repkednek a bevezetőben. Mintha a  „Füttyös” Gyuri előadását hallanánk rólunk,  erről a kedves lovasnemzetről. Ez az elviselhetetlenül kellemes showman azt mondja el a megnyitóban, hogy ő ezt a kis kellemetlenséget akarja nekünk adni.

Fintorgunk, de azért előre hajolunk, hogy belessünk. A szerző egy emlékről és álomról beszél, egy látomásról, ami kísérti, és arról, hogy mily boldog, hogy megjelenítheti nekünk ezt a látványt, melyben ő ime, otthon van. Ám a kiállítási tér inkább egy családi sírbolt vagy mondjuk egy fehérfalú kripta képzetét kelti nekünk, mint egy otthonét, bár a falakon ott van minden, ami egy megboldogultnak fontos lehet vagy lehetett. Talán erről van szó. A múltról. A huszadik századról. Talán a temetés után vagyunk.

Az előadásban személyes dimenzióról, emlékről, álomról hallunk. Ám nyilvánvaló, hogy amit  látunk, ez az installáció, annyira személyes, amennyire egy  álom személyes lehet. Igen, ott a személyes tárgyak árnyéka a kiállítási tárgyak mögött. Ott a  hang és képkulissza. Úgy tűnik, a néző választhat, ugye, hogy mit néz meg elöbb, mit hallgat meg. Választhat  a hang-háttér-törmelékből. Mi kell inkább? Kirkegaard vagy  két nő telefonbeszélgetése a mindennapi semmiből. Szentséges ég, hisz a legfontosabbról még nem is beszéltem! Ott a házioltár, a tabernákulum, egy lóhátsó és benne a kép, amiért jöttünk. A kép, a csábító.

Talán csak az a furcsa, hogy becsábíttatásunk a képbe az análison át  történik. Hát igen, aki itt belép, elhagyhatja minden reményét a szépséget illetően. Persze bekukucskálhat a világvégi lyukba, sőt nézői áhitattal végső búcsút vehet akár a szépségtől is, ami azért ott van a talált tárgyakban. Egy ikebanát imitáló lószarkupacban épp úgy, mint a kiállított villamosbérletekben.

Ott van a kétfejű csecsemő újságfényképén és a  lidérces fényben fürdő pénzképeken is. Csak választania kell. De hát az ember már ilyen. Nem tud választani. Csak előremered egy asszociációs mező közepén állva, hirtelen meglepi őt  a kép, vagy  talán a képzelet.



A néző elképzeli, hogy bukkan fel és hogy tűnik a semmibe két valaha lelkes állat, hogy hágja át, persze csak képzeletben, a köztes lét e tenyérnyi helyét, melyet a szerző othonának nevez.
Hát persze e kiálltás fiktív tér. Fiktív ez a tárlavezetés is. Itt a papíron is ugyanaz az áthaladási útvonal, mint az, amin ezek fiktív lovak járnak.

E lovak amúgy viszontlátogatók,  a nyihahák  világából, temészetesen  csak képzeleteben, áttünésben vannak. Tengelyirányban törnek át a szobákon, e termen. Az egyik már eltűnőben van, a másik előtt most nyílik meg a vajpuha fehér fal. Csak a nyakáig látható. Ott  van szájában, amiért jöttem, amiért érdemes áttörni száz fehér falat. Ott van a szájában a haldokló
miniatűr remek kis monitor.  Ott van benne a látvány. Ott a betvő falat. Hiszen az ma már szájba vehető, sőt emészthető. Minden, ahogy itt jön, tiszta és szép, és úgy  is távozik a végbél nyílásán át. Tessék, szemlélhető! Ez nem média-kritika.

Ez egy videó-intstalláció. Ezt azért nem néztem ki belőle.  Nyilván nem magától jön ki a gondolat az emberből. Talán az is csak  képszenny, ami kipotyog az űrbe. Tágítható utalásrendszer ez .

Nem véletlen, hogy a legelszántabbak, az ezredvégén, utóvédharcokba bocsátkozva, a szépség ellen törve, ahogy Forgács Péter is, kijelentik, hogy a képzőmüvészetnek nem az dolga, hogy a szépségről beszéljen, hanem, hogy kérdéseket tegyen fel. Például azt, hogy mit ér egy kiállítás ebben a helyzetben?

És lássanak csodát! Valami tényleg megszületik közben, ami a szépségen túl van. Maga  a szépség diszkreditálása lesz szép. A gondolat bennünk.  Ugyan Isten után a szépség is halott, és csak önmaga szobra.  Ám mégis a háttérben kipreparálva,  egy szép lóseggben minden itt van egy helyen. Minden, ami a képszentség, sőt annak meggyalázása és felmagasztalása is.

Nincs sok választási lehetőség számunkra. A választás lehetetlen és fölösleges is. Itt nem az esztétikus és etikus közőtt, hanem a szar és szar között kell előnybe részesíteni az egyiket. A mai kettősség, a mai nem valódi, vagyis a válaszhatatlan jelenlétben, összefonódott a kegyelet és kegyeletsértés, a por és hamu, a szőrtelenítés és a szőrpreparálás, a befogadás és az ürítés.


Ez a jehu kór gyógyszere is, ahogy ezt  Swift írja. A bestiák saját urinájának és ürülékének keveréke az, melyet erőszakkal tolnak le a jehuk torkán. Ezt, a legnagyobb lelkesedéssel ajánlom honfitársaimnak én is, hiszen, ahogy az ír mester korában, ma  és ebben az országban is a jehu az értelmes állat.

Ahogy Forgács Péter is  felvesz egy kétszázéves szerepet, a depresziós férfiét,  Swiftét, aki  kétségbesésében, el-elboruló aggyal, halandzsanyelven ír bolondságokat, melyeket kis bagatelleknek nevez el. Engedjék meg, hogy én is bagatellnek nevezzem ezen írásomat, hogy kis bagatellnek nevezzem Forgács Péter kiállítását is.

Hisz az ilyen kis bagatellben égő szőr bűze állítólag kiűzi a nézőt a tévé elől. Elsősorban az a néző menekül, aki a médiumokkal diskurál. Itt is Dis kúrálás folyik, diskurzus, habár kis eltéréssel. Itt a Dis városában, a pokolban, a képernyő megyalázása folyik.

Megértve, hogy innen aligha lehetséges oly menekülés, mint Münchausené, aki  fölpattanva egy ló hátára, egy hatalmas ugrással kirepül a várkapun, azzal sem törődve, hogy a kapuzáró vasrostély félbevágja paripáját. A szegény pára egész hátsó fele itt van kitömve. Itt van e kiállításon a négy lelkes állat közül az is, melynek  köröskörül és belül  teljes vala szemekkel. Itt vannak az Apokalipszis, a végítélet  faljáró lovai. Mintha  ők vonulnának, keresztezve a keresztény kultúrát, egy anális tengely, az inpout és autput  irányába, a fallikus és  a vaginális között.

Íme a kiállítás értelme. Ezt igazán könnyű  belátni. Ám, ha esetleg valaki szerint, ez a belátás úgy nézne ki, minha egy ló seggéből húztam volna elő, hát  annak is igaz van.

Háború van. Guernica.

Ahogy Picassónál  a kibelezett  nyomorult ló  szimbolizálja   a szenvedő emberiséget, én is szenvedek. Pláne, hogy  ma már a kép is bekebeleztetett. A ló belsejéből jön a szimbolikus közvetítés.  A műkritika  az ilyen  szimbolumot közhelynek nevezi. Ugyannakkor azt mondja,  ha a leghétköznapibb közhely egyesül a leghevesebb szenvedéllyel, ott és akkor születik remekmű.

A párhuzamosok a végtelenben  találkoznak. A képernyőn . Egy csókos száj cuppant egyet búcsúzóul, persze, a végbélnyíláson kereszül.

Barna Róbert