Egy közös mandala (Földnapéjegyenlőség) - Kelényi Béla és Kecskés Péter kiállítása

EGY KÖZÖS MANDALA
( FÖLDNAPÉJEGYENLŐSÉG)
2000. MÁRCUS 20-TÓL ÁPRILIS 19-IG

Ritka együttműködés példája ez a kiállítás. Példa egy társat  kereső, egymást kiegészíteni vágyó kapcsolat teremtésére. Mondjuk így: két nemzedék kéznyújtása egymásnak. Tehát lehetőség a találkozásra, és nemcsak egymással, a közönséggel, hanem a helyszínnel is.


A helyszín - a Black-Black Galéria  pince-háttere - a látogató számára is meglepetést jelent. Belépni vagy inkább bebújni, lereszkedni egy vékony pallón, egy szénlerakodón át, orpheusi érzést kelt. Az ember rítuskén éli át a megérkezést. Lelátogatni ide olyan, mint  egy szimbolikus  alászállás az alvilágba . Ez a pince-terem-sor Lantos és barátai műve . Véleményünk szerint ez az undreground kiállítóhely Pest egyik legerősebb hatású hátterét adja, adhatja a kiállítóknak.

Kelényi Béla és Kecskés Péter közös művét is ihletett légkörrel vette körül. A pincetér szinte mágikus kapcsolatba került a helyszínen épített kultikus-meditativ tárggyal.

A tárgy háromszor három fekete négyzetből áll, melynek közepét a helyszínen kitermelt  föld adja. A mű vízszintes, testszerű installáció, a körnek és a négyzetnek, valamint a keresztnek szentelve. Mondjuk így: egy Szent Sír,  egy közös mandala ,  mely ősi hindú és keresztény jelképekből építkezik.

Az előzmények Kelényi  98-as indiai installációjához kapcsolódnak, melynek szerkezetét, többek között, az évszimbolizáló 365 tégla adja.  A 98- as alkotás, egyik jelentésvonulata mentén tehát, az év emlékműve.

Ez is egy emlékmű. Mintája egy indiai Naptemplom mandala szerű alaprajza.
A minimalizált installáció ugyanakkor jelképes sír is.  A fektetett négyzet,  a földdel szinte egyenlővé téve, kitrerítve, éppannyira mandala, mint sírkőlap-szerű.

A képegyüttes tehát a földön fekszik. A néző fölé hajolva áll, mintegy fejet hajt  az elmúlás előtt . A főhajtásra az alkalmat a tavaszi napéjegyenlőség adta, az átlépés pillanata, az áthatásé, a még-nem és a már-nem köztes pillanatáé.

A képekből és szimbolikus képlenyomatokból épült elemi szerkezet a  köztes lét szimbolikus terét idézi.

A képek a Nap mozgásának megfelelően rendeződnek el a négyzeten és négyzet alakúak. Ez  az alapforma a föld szimbóluma, míg a  kör az ég  jelképe.  Előbbukkannak más alapelemek is. A tűz, a víz jelei egyfajta alkimista keretet adnak egy tradicionális alapállás köré.

A háromszor három méteres fekete négyzet egy behatárolt idősík kijelölt tere. Égtájkereszt . A szerkezet is keresztek által jön létre. A centrumot a helyszínen kitermelt és ledöngölt földnégyzet adja. A kiegyensúlyozó körközépponton arany fénylik, ami nyilvánvalóan a Nap, a fény jelképe.

A kilenc négyzetméteres fekete tábla szimbolikus keretéből kiárad valami. És ez a valami a határszféra légköre. Amit itt látunk, az a müvészet és a mágia  határán helyezhető el. A helyzetből, a kompozicióból  épp ez a se-itt, se-ott határ-hatása, az ebből fakadó életerő sugárzik.

Végülis ez nem temetés. Nem az a hely, ahol eltemetik a müvészetet. Vagy ha igen, akkor újraszülik. Ettől  határhelyzet. Ezt a közös alkotást nemcsak művészetként,  de művészetként is lehet érteni, értelmezni. Ám, nem kell, talán nem is lehet érzelmileg azonosulni vele.

A minimalizált érzelmi tér megakadályoz bennünket ebben. Úgy tűnik, hogy épp az énazonosság, a szubjektivitás elengedésére adódott itt lehetőség. Épp a megjelenő elengedettség, a személyes motívumok nélküli éppen-csak-azonosság élhető át egy pillanatra, hogy aztán az érzés átadja a helyét az elemzésnek, a „miértnek”.

Ez a sokszorosan öszefüggő rendszer, amit ez a két ember, erre a helyre komponált, bonyolult szellemi konstrukció. Felfejtésre vár. Alakító elemei az égtájkereszt, a Napkereszt, a Svasztika, a fény és sötét ellentéte, a zodiákuson belül kitüntetett napfelkelte, dél és naplemente, valamint az éjfél jelölésrendszere vagy éppen a napfotók (melyeket Csikó Zoltán készített Kelényinek), mind- mind plussz jelentéseket hordozó jelek.

Kelényi napfotó dokumentációja  nem esztétizáló, hanem létszimbólumok, átéltségi formák, fokozatok jelképei. De Kecskésnek is inkább a művelet a fontos, a mágián keresztül elérhető transzcendens, a felismerhetetlenné-tétel, az áttételes formák formálása-rögzítése, tehát az elrejtett nyilvánvalóvá tétele, és a nyilvánvaló elrejtése.

Kecskés Péter képei külön elemzést igényelnének. Az egymásra fotózás módszerével készített, dörzsölt, kapart vagy éppen kitakarások által felismehetetlenné tett nyomatok, a kardinális -fix jegyek deformációi, az alkimista térkép-kitakarások , a szendvics-diák mindenesetre gazdagon értelmezhetők.

Nyilván mindketten a hiteles formákat keresik egy relativizált világban. Ám a közös anyag több az egyéni képszerkesztésnél. Vízió, mely a látogatóban eszenciális asszociációkat szabadít fel.