Háborús képek - Halbauer Ede xeroxai

HÁBORÚS KÉPEK

Halbauer Ede xeroxai

Barna Róbert



A háború folytatódik. (Ha ez a pillanat most szünetnek tűnik is.) De szünet van-e? Ez-e a szünet? Ez a fuldoklás? Egyre több halottunk van, egyre kevesebb időnk számba venni, hogy mi történik, mi történik itt velünk. Különben is az ember felejteni akar. (Legalább ezekben a lélegzetvételnyi szünetekben.)  Nem akar látni. (És hallani sem akar semmiről.)


Kevés az olyan kényszeresen Látó és Láttató, mint Halbauer Ede, aki szinte észrevétlenül, ám megszállottan gyűjti, leltározza a még-ember-nyomokat, aki gyűjti és megmutatja a pusztulás fognyomait a néma ordításokba dermedt arcokon, aki láthatóvá teszi a felszín alatti világdrámát. Halbauer Ede „dokumentumain” sorra jönnek elő a háborús présbe került lenyomatok, sorra fordulnak ki a földből, válnak láthatóvá a jég alatt a még-emberi arcok, melyek eltorzultan, sötétséggel töltötten arctalanságba gyalulva is a személyes lét katasztrófájáról vallanak.

Különös „foglalkozás” ez. Különös erő, különös képesség kell ahhoz, hogy az ember ilyen képeket tudjon kivágni, kiforgatni a nem létből, hogy ilyen képeket akarjon előhozni, kibontani, megtisztítani. Nem véletlen az a szerzetesi magatartás, az az önbüntető visszavonultság, az az aszkétikus rejtőzködés, ami Halbauer közéleti szereplését jellemzi. Pedig már a hatvanas évek elején lavírozott tusképsorozattal jelentkezik. (E képek nagyon részét később megsemmisíti.) Csak tíz év múlva tér vissza a kép-készítéshez, mert legjobb barátjának hirtelen, tragikus halála után nem tudja kifejezni magát.

1979-ben xerox-kollázsokat készít. Ez elsősorban a fénymásoló használatát jelenti. (A fénymásolás lényegében fotográfiai eljárás, ám a xerox sajátossága és különlegessége, hogy lehetővé teszi a legváltozatosabb nyersanyag azonnali másolását is.) Az elektrosztatikus másolással készült művészi törekvések áttörése 1980-ra tehető. Így Halbauer Magyarországon valószínűleg úttörő e technika használatában. (Az első idekerült Rank xerox gépekkel dolgozik.) Kisszámú önálló kiállításának nyitánya az Óbudai Pincegalériában Andrási Gábor nevéhez fűződik. (Akit különben is meg kell említenünk, mint sajátos törekvések egyik legjobb, legértőbb magyarországi felfedezőjét és támogatóját.)

A hazai, de a külföldi xerox-szal foglalkozó alkotók körül is hamarosan kiemelkedik Halbauer Ede teljesítménye. Munkái nem csak kutatási termékek. A géz, a sodrony, a drótok és textíliák kép-együttesei nem egyszerű és közvetlen kollázs-másolatai egy tárgyi együttesnek. Bár az összemásolás, a gyűrés, deformálás technikája, a kémiai manipulációk, a belerajzolások, a kontúrok elkenése, árnyékolása a törlése éppúgy szerepel nála, mint kortársainál. De ez a sajátos technika, a megmunkálás bonyolultsága mind csak eszköz, egy metafizikai látomás, a totális és egyetemes háború megvilágításához és rögzítéséhez. Ami ezenkívül kortársai közül, az az odaadással teli, tárgynak szentelt figyelem. Ezekért a képekért szinte tökéletesen kiüríti önmagát. Nem véletlen, hogy pontosan az jön elő, ami van, ami a tények mögötti valóság. Nem véletlen, hogy ilyen áldozatra, „ilyen tiszta pillantásra csak az képes, akinek valódi a figyelme” (Simone Weil), aki számára a kép-készítés létforma. Halbauer Edének ez a küldetése.

Friedell-lel együtt vallom, hogy alkotótevékenységben csak akkor van jelentős érzékel
és, ha annak a teljes odaadottság a jellemzője. Halbauer különös érzékenységgel megáldott vagy megvert ember, aki képes az artisztikusan kivilágított világ drapériáját letépni, és a lepusztult háttérből kibontani a levegőért küzdő ember esendő arcát. Jelentős bátorság kell ahhoz, hogy valaki újra és újra arc-lomokat ásson elő, hogy olyan arc-romokat mutasson fel, melyek éppen visszatérőben vannak a formátlanságba, hogy valaki szenvedéstől eltorzult, összedrótozott arcokat idézzen meg, hogy szenvedésbe és kétségbeesésbe fagyott ordítás-formákból jegyezzen fel emlékképeket, hogy valaki folyamatosan csak antropomorf rongycsomókat, kabátcsonkokba burkolt háborús zárványokat, örvényben fuldokló, vagy jégbe fagyott ember-arc-maradványokat dokumentáljon.

A halbaueri kép én-másolatok és tárgykollázsok együttese. A képek belső struktúrái sosem statikusak. A kép elemek állandó feszültségben, mozgásban vannak, folyamatszerűek. A folyamat ábrázolásának célja: a kínzás és kínlódás, az erőfeszítés, a lázadás, a megtöretés és a kétségbeesett segélykiáltás rögzítése.

Furcsa és félelmetes, hogy a munkák nagy része úgynevezett önarckép, vagy ahogy Halbauer nevezi, önexplorációs (önkikérdező) sorozat. Ám azzal, hogy a dokumentátor az áldozat helyére áll, valamint a sokszorosítás, az ismétlés által, az egyedi léthelyzet társadalmi azonosítására nyílik lehetőség. Halbauer a lenyomatok optikus feltárásakor egyfajta alacsony látószöget, a közelhajlásól fakadó torzulás4, „pszeudo halszemoptikát” használ. A képeken lezajló drámában jól látható, hogy a szemét hogyan tesz szert egyre nagyobb jelentőségre. Hogyan szűkítik egyre kisebbre, hogyan borítják árnyékba a tárgyi maradványok a humán teret. Hogyan lesz egyre nagyobb a dolgok takarása. Hogyan válik az arc, amely világos és tiszta átjárás lehetne a mennyországba, a katasztrófa terepévé.

Egy idő után a feltárt, gézzel fedett fejformák már csak üres csonthéjak lesznek. A felsértett textil alól néma és halott sötétség bukkan elő. Az 1979-82 között keletkezett képegyüttesek kiemelkedik az úgynevezett ablak sorozat. Az ablakok hatos osztásúak. A hatos osztás a mágiában olyan rendszert jelent, amelyben belső mozgás van. A visszapillantás ablaksorai ezek, a psziché ablakai. Befelé nyílnak. Ezek az önarcképek az embert úgy vezetik végig az önvizsgálat, az önvallatás stációin, ebben az Isten-nélküli világban, mint egy metafizikai képregényen. A láger-ablakra tapadó, az ablakhoz nyomódó arcok mellett ebben az időben jelennek meg a semmibe kapaszkodó kezek. Ezekben a sorozatokban az üveg mögötti süket csendből bontakozik ki a kézjelek végső, kétségbeesett jelbeszéde. A képeken jelenlévő kéz-és ujjmotívumok magával és a varázzsal tartanak kapcsolatot.

Ilyen mágikus művelet az is, amikor Halbauer a nyolcvanas évek végén visszatér a festészethez. A deformálásból és redukciókból építkező kompozíciókon a személyiség rejtett dimenzióit, belső térszerkezetét igyekszik kitapogatni. Gondolkodó-képein, ahogy ezt a meglehetősen nagy sorozatát nevezi, a hangulat-örvénylésekben fuldokló, sorskerekek-forgatta és koptatta fej van újra  a centrumban. 1984-től kezdődően jelennek meg a Kettős portrék.
(Kettős explorációs, vagy-vagy sorozatok) A kettős képek nem a választás lehetőségének képei. A képek sugallata éppen az, hogy ebben a végítéleti korszakban nincs választás, csak kölcsönös függés, kölcsönös félelem egymástól, vagyis külső-belső háború, élethalálharc egymás ellen. Az úgynevezett „vagy-vagy”-os képek organikus sorozatokszerűségük által kozmikus struktúrákká, kozmikus kristályszerkezetté tágulnak, létstruktúra mintázatokat adnak. Ez a sorozatszerűség, az elemek láncszerű felfűzése, forgatása, újrarendezése olyan, mint egy űrfelvétel az emberi pszichéről, mint egy kozmikus olvasat. Ami láthatóvá válik, az a szorongás gépszerkezete, az a szorongás-láncokra felfűződő, rettegés-variációkon és mutációkon deformálódott, ma látható személyiség-kép.

Ha ezekhez a szerkesztési elvekhez közel is áll a konstruktivitás vagy a neoavantgárd expresszivitása, a motívumok inkább emocionálisak. Halbauer művészete inkább öndestrukció, önexhumáció, mint nem-verbális költészet a „hideg napokról”. A leképezések, a feltárások jelentős fájdalommal járnak.


Halbauer igazi felderítő (tény-feltáró). Illegalitásban dogozik. Talán ezért is ilyen zavartalan és őszinte, ezért ilyen fájdalmas ez a tisztánlátás, ami a sajátja. Ezért is olyan drámai a felszín alatt kibontakozó végítéleti események átvilágítása.