Időutazás és vakablak - Interjú-töredék Erdély Miklóssal és megjegyzések

Időutazás és vakablak
Interjú-töredék Erdély Miklóssal és megjegyzések

     Az első dátum: 1976 tavasza.
     A MOZGÓ VILÁG megbízásából interjú-sorozatba kezdek.

     Második dátum: 1976 nyara.
     Interjú Erdély Miklóssal.

     A harmadik dátum: 1976 ősze.
     A MOZGÓ VILÁG szerkesztőségi cikkel indítja útjára az interjú-sorozatot.

     Íme:


                               ÚJ AVANTGÁRD?


Szerkesztőségünkbe nemrégiben néhány olyan interjú érkezett, amely a mai magyar művészet és művészetkritika sajátos jelenségét, az új avantgárdot állítja középpontba. A Mozgó Világnak eddig is szándékában állta bizonyítani, hogy arányának és jelentőségének megfelelően minden törekvés és stílusirányzat képviselőinek helyet biztosít a lapban, ha eszmei, alkotói alapállása nem ellentétes folyóiratunkéval. Tesszük mindezt úgy, hogy közben elsősorban a realista törekvésű művészetet pártfogoljuk. Az első interjú főszereplője, Beke László Kassákra hivatkozik, utaljunk hát azokra a szocialista realizmust magas művészi színvonalon megvalósító alkotókra – Radnóti, József Attila, Aragon stb. –, akik pályájuk egy szakaszában, az avantgárddal való találkozás révén tudtak előbbre lépni, mert az formai kísérletezéseikhez alkalmasnak bizonyult. A Mozgó Világot az új avantgárd mai magyar képviselőinek törekvései ezért érdeklik, mint a valóság tükrözésének formai lehetőségei. Amikor a Beke Lászlóval készült interjút közreadjuk, azt is szükségesnek tartjuk megjegyezni, hogy számos megállapításával – különösen, ami a művész és a kritika viszonyát illeti – nem értünk egyet. Vitatkozni azonban csak a művek és egymás álláspontjának ismeretében lehet, ezért tartjuk hasznosnak jó néhány kísérletező művész és vele egyetértő kritikus bemutatását, megszólaltatását, remélvén, hogy a kialakuló dialógus – melyhez más portré- és interjúsorozataink is hozzájárulnak – a magyar szocialista művészet ügyét szolgálja.

                                                                                                               A szerkesztőség

     A negyedik dátum: 1992 tavasza.
     Előkerül két magnókazetta, két beszélgetéstöredékkel. Az egyik alanya Molnár Gergely, a másiké  
     Erdély Miklós.

     Első megjegyzés:
     (A Bekével készült interjú még hetvenhat októberében, az idézett szerkesztőségi bevezetővel,  
     lejött. A Hajas-beszélgetés csak posthumus, a Najmányi-interjú még később, a Hasbeszélőben.)

     Az ötödik dátum: 1992 nyara.
     Grand Hotel. (Valamikori Szabadság Szálló) Eljöttem újra az 1976-os helyszínre, ahol – Erdély  
     Miklós javaslatára – találkoztunk. Eljöttem, hogy újra kérdéseket tegyek fel, most már csak magam
     számára.

     1992. B. R.: Miért tettem el – „ennyire” – ezeket a kazettákat? Ha eltettem, miért töröltem bele a szövegbe? Mi használható egy, időben ilyen távoli beszélgetés írott változatából? És egyáltalán, mire jók az ilyen fel-nem-tett kérdések: Ez most más, vagy ez az egész ugyanaz?
     1976. E. M.: … alaptételek. Az ideutazásom illusztrációja az ilyen alaptételnek. Például, ha két egyforma dolgot látok, arról gondolhatom azt, hogy ugyanazt a dolgot láthatom. Most, ha két különböző dolgot látok, akkor gondolhatom szintén azt, hogy ugyanazt látom, megváltozva. Ha két ugyanolyan dolgot látok, akkor gondolhatom azt is, hogy két különböző dolgot látok, ami egyforma, és így tovább. Például, az időutazás olyan, hogy két különböző dolgot látok, ami ugyanaz: én, fiatal koromban, és én, most, egymás mellé rakva. Ez a két dolog teljesen különbözik, e kettő mégis ugyanaz a személy. Tehát azonosság. (Később jöttem rá, hogy ez ennek az illusztrációja.) Mindig, minden ugyanabban a körben mozog. (Abszolút semmi gátlásom nincs átugrani egyik területről a másik területre.) Nem korlátozom magam, hogy most csak ezzel foglalkozom, vagy azzal. És utólag mindig az derül ki, hogy a különböző dolgok mennyire áthatják egymást.




     Második megjegyzés:
     Ilyen egy időutazás. Ez most Hetvenhat nyárvég. Erős háttérzaj a szalagon. Aztán az újabb   
     háttérzaj. A Grand Hotel hallja. Közben eltelt tizenhat év? Közben „Erdély” „meghalt”? Nem 
     beszélgetünk?

     1976. E. M.: Igen, az időutazási antinómiák. A föloldozhatatlan dolgok. Tudod… visszamegyek és „megölöm” a nagymamámat, akkor hogy élhetek én? Ellentmondások és föloldási lehetőségeik. Aztán az, hogy ezek ne legyenek ellentmondásban. Ezzel foglalkozom jó ideje. Végeláthatatlan munka.
     1976. B.R.: És a sokszorosítás, a fekete lyuk, a mőbiusz-kísérletek és a happeningek is ugyanerről szólnak?
     1976. E. M.: Ami összeköti őket, az csak a bizonyos sokkhatás, ami tulajdonképpen minden érzékeny embert ér, ha egy érdekes dolgot lát, vagy egy érdekes mondatot olvas. Ez az, amitől kinyílik és „érdeklődni” kezd. Sajnos az ember nemcsak, hogy nem érzékeny, hanem kifejezetten – ezt pszichológusok is kimutatták – averzióval védekezik az olyan benyomások ellen, melyek a tudásképét zavarják. Ám, mégis, van egy pillanat, amikor megrendül. Ha sikerül megrendíteni (tehát a sokkhatás!), akkor a zavara miatt sok minden betáplálható. Szóval, belékerül, nem tudja megakadályozni. Utána persze mindent elkövet ellene, tudniillik az elkezd benne dolgozni. S ha valaki másnak kezdi mondani, már egészen másképp kezdi, úgy, mint a sajátját, a saját tapasztalatát.
     1976. B.R.: Azt hiszem, benned nagyon közel van két magatartás: az építész, mint pedagógus, és a művész, mint pedagógus. Talán azért, mert mind a kettő ugyanaz?
     1976. E.M.: Semmi különbség. Pont emiatt foglalkozom oly sokat a montázzsal. Nem a szürrealista montázzsal, hanem a montázzsal, mint egy speciális szerkesztési elvvel.

    
     Harmadik megjegyzés:
     Mindketten fotómontázsokat állítottunk ki az FMK-ban. Mikor is pontosan? Nem tudom. Erdély
     képeinek a címe


     Időutazás volt, az enyém Vakablak. A szemben lévő ház vakablakát fényképeztem le. Ezek a nem- 
     ablakok ma is ide néznek. Közelünkben található (Thököly út) az a híres vakablakos ház, ahol a
     vakablakban egy női mellszobor ül, „néz” és „vár”, „azt” folytatva, amit „valamikor” élő modellje
     tett.


     Negyedik megjegyzés:
     Úgy üldögélek a hotel halljában, mint a mesebeli kérdező modellje. Mély-értelműen exponálom a
     kérdéseket, aztán „várakozóan” a távolba nézek.

     1976. E.M.: Nem is a fotó, a filmmontázs érdekel igazán. Észrevettem, hogy olyan eszközei vannak a lélekkel szemben, úgy tudja megnyitni és úgy tudja kezelni a lelket, mint egy akupunktúra, olyanfajta hatással van a lélekre, mint egy akupunktúrás kezelésnek. Ott beszúrok, itt beszúrok, és a pasi megváltozott. (Ha eltalálom a montázsnál azt a két pontot, ahová szúrni kell, megváltozik az ember.) A film egy totális műfaj. Írtam is erről két cikket. Kár, hogy ma nem hoztam el.
     1976. B.R.: Nemrégiben, a Filmkultúrában, a rajzfilmről olvastam egy írásodat…
     1976. E.M.: Hát igen, a rajzfilmmel és a zenével foglalkozom mostanában, a wagneri hagyományokkal és szerkezettel. A rajzfilm sokkal szabadabb. Sokkal közelebb áll hozzám, az általam elképzelt, úgynevezett lírai vagy művészi filmhez, mint a kommersz film. Emiatt sokkal kényesebb vagyok a hibáira. Mert itt aztán végképp nincs semmiféle „nagyközönségi” megkötöttség. Pontosan annyira lehet művészi egy animációs film, amennyire művész az, aki csinálja. Ehelyett pont az avantgárd blöffjeit látom viszont. Különböző dolgokat összekeverve. (Főleg Kovács Sanyira voltam nagyon mérges.) De volt közöttük egy nagyon jó, azt hiszem, Jankovics Marcellé.


     Ötödik megjegyzés:
     Visszapörgetem a filmet. Hátrafelé futnak a figurák. (Hajam benövi a fejem.) Tipikus rajzfilmfigura
     vagyok. Ez egy rövid életrajzfilm.


     1976. B.R.: Sokat gondolkozom azon, mi az, ami a munkáidat, mint egészet összefogja? A fogalmiságra gondolok. Nálad a happening is erős fogalmi kötöttségben van.
     1976. E.M.: Szövegek. Mindig szöveget akartam besugározni.
     1976. B.R.: Nem képzelhető el, hogy mondjuk például a happening ettől a fogalmi kötöttségtől „megdöglik”?
     1976. E.M.: Nem. Nem, mert a happening megdöglik, mert nem is happening. De egy másik „műfaj” nem döglik meg, amit úgy hívnak, hogy akció-költemény. Én ide soroltam mindig azt, amit csináltam. Nemcsak szavalni lehet a szövegeket. Ezeket a szövegeket nem is lehet szavalni, illetve maga a szavalás csak egyetlen egy elem benne. Talán úgy tudnám ezt megfogalmazni, hogy ez az, ami a hozzám hasonlókhoz megkülönböztet. Nagyon erősen ragaszkodom a fogalmi szférához. A nyelvi univerzum hihetetlenül kötött. Küzdök is ellene. Túl erősen határozza meg a gondolkodásunkat. De még így is, önmaga ellenére is, a legjobb támadó fegyver a nyelv.


     Hatodik megjegyzés:
     Mi rekonstruálható ebből a beszélgetésből, ebből a légkörből? Hogy jövök én ahhoz, hogy  
     idemásoljam magam, a mai arcomat, abba a képbe? Időutazás? Montázs? Fiktív történet
     valóságos anyagokkal? Felrajzolódik az időtlenség?


     Hetedik megjegyzés:
     Emlékszem Erdély Miklós néhány „pedagógiai” tanácsára: „… Lökd meg a kezed, amikor rajzol!...      
     Rajzolj a kezével!”
                                                      Magyar Napló/ 1992. Szeptember 18.    
                                                                      Barna Róbert