"M. S. mester" Óbudán - A lélek tüze

                                                                                            „M. S. mester” Óbudán

                                                              
                                                                    A lélek tüze




    Hamvas Bélát idézve: „Mesterrel való találkozás, az emberi életben, semmiféle más eseménnyel nem hasonlítható össze, és erre chanse már egyre kevesebb van”.
    Ezért olyan reveláció találkozni Molnár Sándorral és munkáival. M. S. valószínűleg elhárítaná e rangot, mint mestere (Hamvas), aki a beavatottságról azt írja: „fokozott életfelelősséget jelent”. Ám én „Hamvassal” azt felelném neki: „Mesterekre nem azért van szükség, hogy ők az embert olyasvalamire tanítsák meg, amit nem tud, hogy az ember a segítségével az alázatot magában felébressze.”

    Hennoch víziója (Hamvas fordításában) „a Legnagyobb Templomról”: „Ajtaja égő tűz, padlója merő tűz, mennyezete lángoló tűz”, ahol az ember vakon reszket.
    Molnár Sándor óbudai kiállításának centrális eszméje a „Tumo”: a lélek tüze. Belső fény, ami mindent átvilágít. A „Tumo” a kezdetekhez vezet vissza. Az imádkozáshoz. A mindenségre fordult jelenlétet, a keletkezésen csüggő szerelmet, a keletkezést kísérő kéz érintését jelent.
    Átlátható, hogy M. S. mester monogramjának megidézése nem véletlen. E neves névtelen a magyar művészettörténet olyan alakja, akinél a legkisebb részlet is őrzi az egységet. Akinél a kép teljessége egyetemes békében oldódik fel. Itt arra a szelíd fegyelemre gondolok, melyben a megbocsátás keletkezik a láthatatlan erőkkel szemben. Különös győzelem ez, a pasztell szelídségében felsejlik az angyal.
    Nézetünk szerint ez M. S. részéről nem egyszerű megközelítés vagy távolbalátás, a szemlencse domborodása vagy lappadása. Ez a Szellem Optikája. ’Bunueli Szemmetszet”, ahol a kozmikus burjánzás, a belső robbanások sejtnyelve válik láthatóvá a térben vagy a síkban.
    Ám itt nem a „metszet” a cél, legfeljebb a metszetek egymásutánja, a sorozat, amely inkább a pillanat szemhunyta, ahol még a belső szemhéjon ott a látvány visszfénye. Itt a kép csak időmetszet, vágás. Hisz a helyzet minden pillanatban más. Egyetlen lehetőség, egy kozmikus, organikus geometria. Tér-kép. Amolyan újközépkori ábrázolat, a Mennyországról, ahol a segédvonalak mint csontozat, mint a keletkezést kísérő erővonalak, a térbe görbült számegyenesek éppolyan fontosak, mint a Szellem szabad gomolygása.
    Belső egyensúly keresése ez, hiszen a freskóterveken feltűnő kozmikus varratokat mintha még Kafka ítéletvégrehajtó gépe írta-varrta volna a Lét végítéleteként.
    Nem véletlen ez a kép, hisz a kiállítás plasztikái, csonkolt testű bestáriuma a bőr és a csont anyagával és varrataival erre rímel.
    Mert a szelídítés éberséget kíván. Csak egy szemhunyásnyi pillanat, és a tér a nyolcadik utasé.
    Egy pillanat, és a Létezés érfalában megdermed a kiégett salak. Szétfeszíti a Létet. Csak a csont marad. Fekete gyökerein fényes fekete szörnyek szökkennek szárba.
    A hagyomány embere így imádkozik: „Add, hogy a lélek tüze bennem kigyulladjon, hogy az álom varázslatai ne vegyenek rajtam erőt, hogy a tiszta égi fényt magamban felismerhessem, hogy az éberség világosságát, az üdvözültek kertjét ebben az életben elérhessem! Add, hogy az ébereket felismerhessem!”
    A látás betegsége, az elvakulás ellen, egyetlen lehetőség, egzaktság a vízióban. Ez a látásmód Molnár Sándoré, aki mögött ott áll egy sor templomi freskó restaurálása. Ezért is érint meg olyannyira a háborúban elpusztult szombathelyi székesegyház freskóterveivel, amiknek a megfestésére sajnos nincs megbízása, „csupán képzelete ragadta el, a csupasz falak láttán”.
    Ezért is lenne jó látni ezeket a festményeket „igazi helyükön”, templomban.

                                                                                                                             Barna Róbert