Árnyékvilágtérkép - Kelényi Béla Fénymás című kiállítása kapcsán

        Árnyékvilágtérkép
        (Kelényi Béla Fénymás c. kiállítása kapcsán)



                                                                                                          „Isten sötétsége a végtelen minden
                                                                                                            pillanatában fény.”
                                                                                                                                            Hamvas Béla




     Kelényié – számomra – az elmúlt időszak legjelentősebb kiállítás-sorozata. Kiállítás helyett inkább kimozgatást, beavatási folyamatot kellene írnom.
     Ugyanakkor kiállítások ezek, abban az értelemben, hogy van egy megfogható, megtekinthető anyaguk, valamint abban az értelemben is, hogy van egy hely, ahol kiállították ezeket az anyagokat. Ám a kiállítóhelyek nem egyszerűen helyszínt jelölnek, hanem mint beavatási terek, önmaguknál többet, súlyosabbat fejeznek ki. Ezek a terek pincék (Á-idész, Óbudai Pincegaléria, 1985. Fénymás, Budapest Galéria Pincéje, 1986), vagy éppen ablaktalan, zárt, épített kukusok (Csörten, Bercsényi Kollégium, 1985). Maguk a kiállított anyagok is mindig a megfoghatatlanság, az eltűnés, az eltüntetés, az átlépés pillanatát rögzítik.

     Mintha Kelényi egész kiállítás-sorozata, de az ezt megelőző előadások, performance-ok, enviromentek is ezt az átmeneti állapotot céloznák meg, a megvalósulás és áttűnés „szent” pillanatát.
     Éppen ez az eltűnésre való hajlam kényszerít rá, hogy megpróbáljam megfogalmazni alkotómódjának jelentőségét. De félek, hogy az itt következő szavak is rögzültek, hiszen régen kiléptek abból a folyamatból, amikor az állapotba kerülés vagy az állapotban tartás még lehetséges volt, amikor az ember még testén érzékelte a történteket. Mégis megpróbálkozom vele, bár ez olyan, mintha Kafka nevezetes novellájának kivégzőgépét használnám visszafelé. Ugyanakkor azt is tudom, hogy ez a módszer nem lenne idegen Kelényi gondolkodásmódjától, hiszen talán legfontosabb témája a létből való kilépés, s a létbe való visszatérés lehetősége.
     Kelényi mindig fantasztikus utazásokat tesz. Minden megmutatkozása egyszerre itt-lét és túlvilági út. Ennek oka, hogy számára a világ az egység megszentelt jelentésével bír. Ettől van az, hogy egyetlen akciója sem ravatalozó, vagy hibernált, bebalzsamozott művégtagok kiállítása. Kiállításain a tárlók üresek, vagy csak egyetlen tárló van, amelyben – Pilinszky szavaival – mi vagyunk.
     Nem véletlen ez. Kelényi máshonnan érkezik, mint a többi kiállító. Nem a készen talált művészetben keresi a helyét, hanem, mint az ősi kultúrában, felsőbb hatalmak választják ki – váratlanul, és saját maga számára is érthetetlenül – küldetésre.
     Kelényi tipikus stalker. Első kiállításának egyike a „Zóna” címet viseli (1983). Átlépéseikor csak a szakrális gesztusokat teszi meg újra és újra, mint aki nem tudja, csak érzi az összefüggéseket, mit miért kell tennie, mégis szinte tévedhetetlenül teszi meg az átjutáshoz szükséges első lépéseket.
     Ebben az első időszakában akciói Istenkísértések, a szó valóságos értelmében. Az eltűnési vágy halálvágyban, majd a nyíltszíni öngyilkosság gondolatában tetőzik. Ezekkel az előadásokkal próbálja legyűrni, átlényegíteni a benne egyre növekvő feszültséget. Két irányból indul el. Az egyik irányt az önmegvalósító, önfeldolgozó szembesülések átlényegítései jelentik, a másikat a kultikus megfelelések megtalálása. (Preformáció, 1981; Térfelvétel, 1981; „Emlékműterv, 1982, Szkéné Színház).
     Előadásait a beavatás bevezető gyakorlatának is nevezhetnénk. Ettől kezdve nemcsak ő utazik, de minket is utaztat. Ő csak kényszerből, kényszer alatt tesz utat, abban a reményben, hogy ez lesz az utolsó út a megvilágosodáshoz. A legtöbbször a sötétből indul, vagy a sötétbe tart. A beavatás jellegét a választható utak előtti döntés, például „Fénymás”, 1986, vagy a behatolás és visszatérés megnehezítése adja („Zóna, 1983; „Bilaterális önképző”, 1985).
     Útjaira, határátlépéseire a kettősség jellemző. Nem véletlen legutóbbi Fénymás c. kiállításának mottója Hamvas Bélától. Számára a kettősség és az átlépés egy és ugyanaz. Hamvas szavaival: „A kettő az első megnyilvánulása, a világ megfelezése, megkettőzése, mely a világosságot elválasztja a sötétségtől, a láthatót a láthatatlantól.
     Kelényi számára ez a kettősség átlépés és áthatás, a lényeg, a dialógus alapja, a találkozás lehetősége, a mozgó mozdulatlanság, a Pilinszky által megfogalmazott „mozdulatlan elkötelezettség”.
     Kelényi ezt a pontot fogja meg, ahol a testiség és szellemiség érintkezésével a telítődés, feltöltődés, vagy éppen a kiüresedés megkezdődött. E kettő közé feszítés jellemző gesztusa. E kettőség egyik fele az ős-öl (barlang), föld alá süllyesztett pince-tér, ahová le kell ereszkedni, vagy olyan épített, zárt helyiség, ahová csak egy alacsonyan elhelyezett hasadékon át, csak meghajolva jut be az ember. A másik fele a síkból szinte kilépő, lebegő szellemképek (???) világa.
     A „Fénymás” pincebarlangja kétcsatornás. Metszete Y-forma, ahol a fény felváltva, a szív ritmusára pumpálódik hol az egyik, hol a másik folyosószárba. A beavatási hely légkörét erősíti az alacsonyan lebegő képek sora, az alacsonyra szerelt és képekre fordított „vallatólámpák” vakító fénye. Az, hogy miután megtettük lefelé az utat, választottunk a folyosók között, hol az egyik, hol a másik sötétedik el, a képek közötti haladás a világosság és sötétség váltakozásában vesszőfutásra emlékeztet.
     A „Bilaterális önképző”-nél a találkozás jelenti a beavatást a sötét, de nyitott ajtókeretben célkeresztként kifeszített drótszálakkal. A cél és kereszt mintha a keresztény kultúra kapuját jelentené, azt, hogy csak rajta keresztül érhetünk el egy mélyebb, ősi „alvilágba”. Mintha e kötelékek és keretek szétszakítása lenne az a szimbolikus és valóságos áldozat, amit meg kell tennünk. Ettől kezdve, ebben a mágikus térben minden tárgy és minden lépés egyszerre tartja önmagát, és önmagán kívüli értékeket mozgásban. Lépéseink, forgásunk működteti a rendszert.
     Kelényi ezekhez a mágikus akciókhoz nagyon sokszor használja az üveget. Az üveg és Kelényi mágikus terei, úgy tűnik, összefüggnek egymással. Üvegdobozba zártság (Térfelvétel, 1981), üveglapok széttörése (Önazonosítás, 1981).
     A „Bilaterális önképző”-ben az üveg a padlóra kerül (ezen járunk) folyamatos törésre, őrlésre. Az üveget őrlő lábak, mint fogaskerekek kapaszkodnak egymásba. A néző nem néző, hanem résztvevő, egy rendszer része, egy szinte alkimista procedúrában.
      Kelényi aranycsináló több szempontból is. Nem tudja előre akcióinak, kiállításainak hatását kiszámítani. De nem ismeri előre a fénnyel való kísérleteinek lehetséges eredményét sem, és szinte ő csodálkozik a legjobban, amikor, mint a Fénymás c. kiállítása képeinek előhívásakor, megjelenik a megfolyt arany.
     Az arany háttér Kelényi szerint az eredeti kép hagyománya. Az arany, az ún. tiszta, forma nélküli tér, térszerű fény. A „Fénymás” c. kiállításon éppen ezt az eredeti képet keresi az arany háttérben. Azt, amit az individualizáció ebből az arany háttérből letakart. Ezeknek a rétegeknek a lebontása, lefejtése, a rárakódott anyagok eltávolítása a cél, az anyag önazonosítása.
     Szimbolikusan már az első performance-aiban megjelenik az arany, mint jelkép („Beckett: Cascando”, 1980), de a „Fénymás” kiállításon válik igazán jelentőssé, felidézve prehisztorikus korok barlangrajzait, elkészítve egy ősi szellemiségének fotogrammját.
     Kelényi szellemfényképész. Fényképezi, habár sokszor nem maga készíti (pl. legutóbbi Fénymás c. kiállításának fotósa Fejér G. Tamás), a semmiről, a mindenségről, a hiányról, a kiteljesedésről, az átláthatóságról és az átláthatatlanságról szólnak. Határátlépéseihez néha elég a fényérzékeny papír felhasználása (Preformáció, 1981), néha annyi is, ha ráhajol egy xeroxgépre.
     Egyáltalán, a xeroxszal való találkozáskor azt a drámát éli meg, amit sok kortársa a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején. a fotó, a film születésének első tanúi érezhettek így. Ám a xeroxgépet már csak egy pillanat választja el az ember képmásától. Itt érezheti az ember igazán leképzéskor az önfolytonosság megszakadásait, az önazonosság elvesztését, azt a mozdulatlan zuhanást, amikor az ember már nem tudja, a határ melyik oldalán van.
     Kelényi átolvasztja, átlényegíti, desztillálja a leképezési eljárásokat. Kezében ezek az elemek megolvadnak, megemelkednek, a megvilágosodás érzetét keltik.
     Egyik drámai kísérlete során újabb és újabb átlátszó réteget helyez a fényképező szerkezet elé, mintegy az áttetszőséget téve a megjelenítő gépre, amely egyre sűrűbb, fekete, átláthatatlan felületet hoz létre. Azt „Alethaeia”-nek nevezi el, (elrejtettlenségnek) Hamvas kifejezését felhasználva. Jelezve, hogy az elfedésben vannak csak a tárgyak, hogy az önazonosítás csak a kitörlésben, az irracionálisba való kilépésben teheti megfoghatóvá az igazi alakot. Abban a pillanatban, amikor az ember megtapasztalja a térből való kitörlődését.
    Kelényi egyik legfontosabb kutatási területe önmaga és a tér viszonya. Minden kiállítása időtlen, időn-kívüli (olyan, mintha egy angyal szállt volna el fölöttünk). Az esetlegességtől mentes szellemiséget kutatja, az időtlenséget, vagy inkább egyidejűséget, amiről Arnold Hauser így beszél: „Vajon nem egy időben játszódik-e valamennyi élményünk?”
    Kelényi azoknak a különleges tudatállapotoknak megteremtésére, kifejezésére törekszik, melynek során a személyiség egyre mélyebb rétege szabadul ki a felszín alól.
      Önazonosítási kísérlete a labirintusba való leereszkedés bátorsága, melyről így ír: „Még sokat kell mennünk, míg észrevesszük, hogy labirintusban vagyunk. Még sokáig kell keresnünk, mire megtaláljuk, hogy a bejáratig jutottunk el, amíg megtudjuk, hogy a bejárat maga a középpont.”. A középpont a tükörrel, a szörnnyel, önmagunkkal, ahova leereszkedve az ember átéli saját halálát.
     A „Bilaterális önképző” c. kiállításának közepén lebeg egy üveglap. Két oldalán mágnes-pálca egy magasságban, egymásnak ellenkező pólussal. A pálcák fluxusa az üvegen kereszteződik. Fiktív és valóságos pont, kiegyensúlyozott pillanat, egy álomtér középpontja. Körülötte sugárirányban az üvegtörő lábak, küllők és fogaskerekek (a kivégzőgép visszafelé forgatva).
     A „Fénymás” c. kiállítás hátterében felhangzik a szív dobogására hangszerelt szeriális zene. Kelényi szavaival: „Figyelünk, képeket választunk le a térről, leképezzük, ami belátható. Nézésünk beavatkozás, önkényes felvétele a pillanat állandósult rögtön-ítéletének… a tér: üveg. Törékeny sík-sorozatba merevíti a látvány lüktetését… egyetlen túlélő a néző. Közelít a képek felé, és távolodik… próbálja feltörni maga körül a teret. Minden mozdulat önsebzés… Aztán az átvérzett levegőben… minden mozdulatlan és széttörhetetlen.”




                                                                                                                Barna Róbert