A láthatatlantól az átfestett képekig - Kelényi Béla váci kiállításáról


    A LÁTHATATLANTÓL AZ ÁTFESTETT KÉPEKIG

    Kelényi Béla váci kiállításáról




     Bizonyos mértéken túl a maszk lehántása Istenkísértés.
     Kelényinél az arc halandó rétegeinek lebontása folyik. Maszktépés, odáig, ahol az utolsó, a halotti maszk eltávolításával az egyediség utolsó takarásából felszabadult arc helyén megjelenik az „Egyetemes Arc”.


     Kelényi „Szellemfényképész”, aki a szenvedő arc lenyomatai mögött létező, letörölhetetlen képig hatol. A negatív képsíkba fordított képernyőn egy, a sötétségtől visszahódított röntgenkép világít.

     Ebben az átszellemítésben a tárgylemezen az őskép egy metszete, egy még-nem-evilági képmás jelenik meg. Túlvilági ikon.

     1985-ös Aidész c. kiállításának szellemisége, épp ennek a láthatatlan, negatív tartománynak a leképezését hozza létre. Foto-xeroxain, mint a legendás Veronika kendőn az ember arca, mint Krisztusi képmás jelenik meg.

     Pál apostol egyik levelében így ír: „Az Istenre való ráismerés Jézus arcán keresztül valósul meg, ha fokról fokra hozzá hasonlóvá változunk, Jézus világossága ragyog át rajtunk”.

     Kelényi szerint, európai, fiúi kultúra, az ábrázolhatatlan Isten kikerülése. Az ember, mondja Kelényi, önmaga képmásain keresztül, a szakralitás önnön istensége felé tör. Ám, a legtöbb, amit megláthat, az egy önnön arca mögött lévő, láthatatlan arc-sorozat, a halottaké.

     Kelényinél a hétköznapiság telítve van az Istenivel. A kép nála fényből készül. Minden, ami megjelenik, ami létezik, fényből van. Ami nem jelenik meg, az nem valóság. Ami a kettő között megnyílik, az az Istenen kívül lévő sötétség, az át-nem-láthatóság, maga a láthatatlanság.

     Erről Pál így beszél: „Mivelhogy nem a láthatóra nézünk, hanem a láthatatlanra, mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig örökkévalók.”

     Az ember azért imádkozik, hogy beteljesüljön mindaz, amit lát (amiben hisz). Kelényi számára ebben az időben a beteljesülés éppen fordított: vágy-kitörlődés a világból.

     Az 1985-ös Aidész című kiállításán ebbe a láthatatlanba mélyed, amit majd láthatóvá tenni később „csak” újabb törléssel, a láthatatlan kitörlésével, átfestésével tud majd.

     Kelényi ebben az időszakban diapozitívvel dolgozik. A Dia Negatív filmként való használata kitörlésként jelenik meg a képeken.
     Fejér G. Tamás a fotókat, behatárolt mozdulatokat örökíti meg.

     Ezek a mozdulatok a fájdalomhoz és az imához kapcsolódnak.
     Minden kép egy önmagára döbbenés.

     Az előhívott képeken ezt követően újabb törlések történnek.
     Kelényi adja meg ezek koordinátáit.

     A kép centrumában csak az arcot hagyja meg. (Az arc hiányát.) Ezeket az arcokat, mint üres múlandó edényeket csak sugalmazza a fekete izzásban. Mintha belülről világítaná át mindegyikét valami sötét fény. A maszkokon (az arcok héján) negatív világ pulzál, a képek telve a halál utáni szomjúsággal.

     Az átvilágított koponyák előtt állandóan ott a két kéz.

     A két kéz, hol imádkozó, hol őrjöngve tépő, önmagát marcangoló.

     A tenyerek takarásán át, az ujjak közötti réseken lávaként izzik, szellemül át az égő, rohadó hús.

     Az ujjak, mint dermedő bazalt-sípok összetartják a hátteret, a koponya krátereit, a homlok megfolyó holdját.

     Ami látszik, az ujjak között előtörő belső tűz, a Tumo sugárzik. Belső energia világít át mindent.

     1983 és 1985 között Kelényi azt vallja: nem tehet mást, megteremti magát, mint halottat. Áttranszformálja magát, a nem-láthatóba, a negatívba.
     1985-től már azon gyötrődik:
Ha az ember átment a negatívba, ott áll az újabb feladat előtt, hogyan teremtse vissza magát, hogyan teremtse meg magát újra, mint élőt.

     Kétségbeesett kísérlet ez. Maga a képtelenség. Pozitívvá tenni egy „Túlvilági Képet”. Kelényi az elfedéssel próbálkozik (felfedve ezáltal az azt létrehozó gesztust). Erről így beszél: „Az emberben gyűlölet és bosszú munkál, hiszen az újabb és újabb kép túlélhető. A leváló én-metszet csak az újabb tökéletlenség. Mégis, egy-egy új kép, fotó az új élettér elérésére tett, egyetlen lehetséges gesztus.”

     1985-90 között készül a halál-smink. Újabb törlések. Beletörlések a lét-szalagba. Kelényi 1990-ben, váci kiállításán, fekete folt-érintésekkel, részleges takarásokkal keresi a távlatot, a bizonyítás, a visszatérés lehetőségeit, a kontrasztot, a mélység-élesség pontosságát.

     Így ír erről: „Az az alapérzésem, hogy teljesen mozdulatlan vagyok és még a felnyitott érzékelés sem győz meg arról, hogy ez nem így van. Amit valójában látunk, egy sötét tömb, fekete massza, és nem vesszük észre, hogy a hihetetlenül füstszerű, légies élet előtte zajlik. Önmagunk által elaltatott képek. Csak elfelejtettük azt, hogy valójában ez a mozdulatlanság az, amely a képeket implikálja. Tulajdonképpen a masszát nézem, amióta megszülettem. Ez a halálpont.”
      Ez a valóság. Az ember nem mer látni. A tekintet a teljes mozdulatlanságra szegezve. Ez a „nézés”: üzenet Istennek.




                                                                                                      


                                                                                                                  Barna Róbert