Najmányi László a Spionsról
AZ UTOLSÓ ÖTÉVES TERV
SPIONS
(Najmányi László, író,
képzőművész, díszlettervező, film- és színházi rendező. A magyar rocktörténet
legendás punk-együttesének, a később Párizsban is működő Spions-nak egyik alapító tagja.)
-
JÓL TUDOM, HOGY A SPIONS VOLT AZ ELSŐ
PUNKZENEKAR MAGYARORSZÁGON?
-
Igen. És egész Kelet-Közép-Európában, de a
Szovjetuniót is ideértjük. Rajtunk kívül csak Nina Hagen az egyetlen kivétel,
de ő szóló-énekesként indult, és mindenkit leelőzve hamarosan a nemzetközi
élvonal sztárja lett.
-
VOLTAK-E ELŐZMÉNYEI A SPIONSNAK ITTHON?
-
Elsősorban két zenekarról szeretnék beszélni,
melyekhez nekem nagyon sok közöm van. 1960 környékén lehetett, hogy lementem a
Május 1. úti úttörőházba, ahol egy Doxa nevű zenekar játszott. Ott hallottam
először elektromos gitárt, elektromos basszust, és egyáltalán rock and rollt.
Attól kezdve szenvedélyesen lejártam oda. Olyan zenekarok mentek ott, amelyek
még Amerikában is újak voltak, például Jonny and The Hurricanes és a Shadow.
Fogalmam sincs, hogyan jutottak a műsor anyagához.
-
HOGYAN SZÜLETETT A SPIONS?
-
Molnár Gergely már nagyon régen készült rá.
Amikor én találkoztam vele, úgy a hetvenes évek elején, ő még az MTI-nél
dolgozott. Már az első találkozásunk alkalmával elmondta, hogy egy rockújságot
akar csinálni. Meg is jelent az újság, amiért aztán persze nyomban kirúgták a
munkahelyéről. De én is egyre többet használtam a munkáimban a
rockújdonságokat. Ha megnézed, A császár üzenete című filmemben King Crimson a
zenei háttér. Vagy például csináltam egy show-t, aminek az volt a címe, hogy
„Pére Lachaise”. Ebben a színházat és a rock and rollt párosítottam össze.
Szóval mindkettőben megvolt a rockkultúrához az affinitás. Ám hamar rá kellett
jönni, hogy nincs értelme kentaurt csinálni. Kiderült, hogy nem lehet
összeépíteni egy új törekvést a hagyományos művészettel, mert az egyszerűen nem
működik.
-
KIKBŐL ÁLLT A ZENEKAR?
-
Először Hegedűs Péter és ifjú Kurtág György
játszottak gitáron, és a Gergely énekelt. Ez aztán később változott, mivel a
két gitáros (talán mert mindkettő nagytehetségű zeneszerző volt) nem jött ki
egymással. Akkor jött Kurtág Gyuri helyett Zátonyi Tibor, aki nem volt olyan
profi a hangszerkezelésben, de egy nagyon kedves srác volt.
-
A NÉGY ITTHONI SZEREPLÉS TALÁN LEGHÍRHEDTEBB
KONCERETJE AZ EGYETEMI SZÍNPADON VOLT. MI TÖRTÉNT OTT?
-
A koncert előtt az Ikarosz Művelődési Házban
próbáltunk. Ezt a helyiséget Papp Tamás szerezte. Ő elképesztően fontos barát
volt a számunkra. Rengeteget segített, anélkül, hogy valaha is a nevét
reklámozta volna. De minden igyekezete ellenére néhány nappal az egyetemi
koncert előtt kirúgtak bennünket onnan. Nem próbálhattunk tovább. Aztán
elkövetkezett a koncert napja. Kiderült, hogy a színpadon nincsenek kontroll
erősítők, tehát a zenekar nem hallja saját magát. Fogalmunk se volt, hogy mi
megy le abból, ami a színpadon történik. A koncert első botrányköve az Anna
Frank Streap Tease akció volt, Örsi Kati és egy másik lány, akinek a nevére már
nem emlékszem, vetkőzött a függöny előtt, borotvával. Aztán felment a függöny,
és a zenekarra és a hátsó falra vetült a volt gettó egy bérházának a belső
udvara. Így ment le az első szám, még dobgép nélkül. Aztán én elindítottam a
dobgépet a második számhoz, de nem hallottam belőle semmit. Azóta is rejtély a
számomra, hogy mi történt, mi jött le belőle. Mindenesetre ez összezavarta a
zenekart. Hegedűs Péter hisztérikus rohamot kapott, lerohant a színpadról, és
eltűnt. Ezután következett az Egyetemi Színpad igazgatójának jelenete. Ő
először vissza akarta hozni a Hegedűs Pétert, aztán lezavarta a zenekart a
színpadról. Ezek után a közönség, azt hiszem, két széksort összetört. Ennyi
volt a koncert.
-
VOLT TELJES KONCERT, OLYAN EST, AMI VÉGIG
LEMENT?
-
Soha. Nem, talán egy volt, ami végig lement, de
azt is végig botrányok kísérték. A Tudományos Akadémiának a kultúrtermében
csináltunk egy show-t. Az első részben, Pére Lachaise címmel egy rock and roll
színház ment. Ezen az előadáson én gombostűvel átszúrt svábbogarakat tettem az
írásvetítőkre. A bogarak ott halódtak nagyra kivetítve a falon. Amikor egy
felháborodott néző elvette a bogarakat, akkor leállt az előadás. Én
kijelentettem, hogy addig nem folytatódik a műsor, amíg nem kapom vissza a
színészeimet. Egy idő után visszakaptam. Aztán bejött a zenekar Spion
karszalaggal, és a lányok körbejártak gyűjtőzsákokkal. Azt hiszem, hogy az volt
a zsákokra ráírva, hogy „Budapest népe, adjatok a kémeiteknek.” De lehet, hogy
ezt a felszólítást a Gergely mondta be a mikrofonba. Egy biztos, meglepő
mennyiségű pénz jött össze. Később a nézők panaszkodtak, hogy rá lettek
kényszerítve az adakozásra. Állítólag csak azért adtak, mert féltek attól a
három embertől, akik fent álltak a színpadon. Annyi igazság azért volt ebben,
hogy ott a színpadon egy fókuszált erő volt jelen, egy teljesen szétesett,
szétzilált tömeg előtt.
-
ÉN ENNEK A FÓKUSZNAK A CENTRUMÁBA AZT ÍRNÁM,
HOGY GYŐLÖLET.
-
A punk ebből a gondolatból indult. Hetvenhat
nyarát úgy is hívják, hogy Summer of Hate, vagyis a Gyűlölet Nyara. Akkor vált
ki a generáció a hippizmusból. Hatvannyolc nyara a szereteté volt. A punk ezt
az édeskés, rosszul megemésztett krisztusi alapállást támadta meg egy friss
utcagyerek mentalitásával, kijelentve, hogy nem fogom a másik arcomat is
odatartani a következő pofonnak.
-
ENNEK AZ IDEOLÓGIÁJÁT A MAGATOKÉNAK ÉREZTÉTEK?
-
Annak a szükségességét éreztük, hogy ezt
felmutassuk és kifejezzük. Én itt nem személyes gyűlöletről beszéltem, hanem
arról, hogy mi egy gyűlöletes szituációban voltunk. Erre a normális reakció az,
hogy gyűlöljük azt a helyzetet, amely itt börtönbe zárt egy egész népet. És itt
nemcsak a kommunizmusról beszélek, hanem egy olyan mentalitásról, amely
megakadályozta ezt az országot abban, hogy felnőjön a huszadik századig. Mi egy
tizenhetedik századi Magyarországot, egy szellemileg és szerkezetileg feudális
világot láttunk magunk körül. A börtön és az őreink ellen irányult ez a
gyűlölet, a hülyeség ellen, ami az itthoni fejekben volt és van ma is.
-
ÚGY TŰNIK NEKEM, HOGY EZ A MOLNÁR GERGELLYEL
KÖZÖS MUNKA AKKORIBAN TELVE VOLT ÖNGYŰLÖLETTEL, ÖNPUSZTÍTÁSSAL IS.
-
Természetesen szükség volt erre is, mert beteg
volt az agyunk. Mi itt nőttünk föl egy teljesen torz rendszerben. Rettenetesen
rossz neveltetést kaptunk mind a szülőktől, mind az iskolától. Nem a realitásra
neveltek minket, hanem illúziókra. Teljesen rossz arányrendszert vertek a
fejünkbe. Rossz reakciókra tanítottak. Tulajdonképpen rabszolgának nevelték itt
az embereket. Ez nem csak a kommunizmusra volt itt jellemző, hanem az azt
megelőző időre is. Ha Ady-verseket olvasol, tudhatod, hogy ugyanaz volt a
helyzet, mint most. Semmi sem változott. Van a helynek egy rossz kisugárzása.
Az emberek ehhez alkalmazkodnak, és nem nőnek fel. Gyerekként és rabszolgaként
élnek. Ezt a szerkezetet nagyon utálni kellett, ha élve akartunk maradni, ha
túl akartuk élni. Meg kellett ettől szabadulni.
-
AMIKOR A SPIONS KIKERÜLT PÁRIZSBA, GONDOLOM, MÁS
LETT A CÉLZOTT KÖZÖNSÉG, MÁSFAJTA CÉLOK KERÜLTEK ELŐTÉRBE?
-
Egy megtisztulási folyamat kezdődött el. Meg
kellett tisztulni a politikától. Ezért is volt szükséges egy-egy olyan akció,
mint a Kádár Jánosnak írt levél, vagy a Le Pen Nemzeti Frontjának felajánlott
együttműködés. Felajánlottuk magunkat a jobb és baloldalnak, a bankároknak,
mintegy jelezve, hogy egyik se fontos nekünk, hogy nincs különbség köztük. Mi kémek
vagyunk. így szólt a tanítás, annak dolgoztunk, aki fizet nekünk. A cél persze
az volt, hogy a politikát kiirtsuk magunkból, hogy eltűntessük magunkból a
vesztes mentalitást, ami nagyon magyar magatartásforma. Megvan ennek az
ezeréves hagyománya. Hisz Magyarország minden háborút elvesztett eddig, és
emiatt hihetetlen kisebbségi komplexummal küszködik otthon is, és persze kint a
világban. Mi nem akartunk szegény menekültek lenni. A győztes pozícióját
szántuk magunknak. Ez volt és ma is ez a rock and roll-attitűd. Mi nem
könyörögni jöttünk, hanem átvenni a hatalmat. Ez volt az alapállás. Aztán a
megtisztulást egy feltöltődési folyamat követte. Meg kellett vizsgálnunk, mint
egy újszülött gyermeknek, hogy abból a pozícióból, amiben vagyunk, merre
tarthatunk. Ki kellett dolgozni a saját életünket, megfigyelve egy egészen új
létezési rendszert, aminek része egy új etika és egy új esztétika is. Először
is magunkon kellett kémkednünk: Mi vagyunk? Miből állunk? Mi mondatja vele azt,
amit most mondok? Mi késztet arra, hogy azt csináljam, amit épp csinálok? Hogy
kellett tudni, hogy honnan jöttünk. Világos volt, hogy nem a magyar pusztából.
Ez egy spirituális otthonkeresés volt.
-
EGYÜTT MENTETEK KI FRANCIAORSZÁGBA?
-
Zátonyi Tibort az elutazás előtti napon elvitték
katonának. Így ő nem tudott kijönni. Gergellyel, mi ketten, kocsival indultunk
el, és a Hegedűs Péter szárnyashajóval követett bennünket.
-
KÉT LEMEZ JÖTT KI PÁRIZSBAN, AZOK A SZÁMOK ÉS
SZÖVEGEK, AMELYEK ITT MAGYARORSZÁGON SZÜLETTEK, ÁTKERÜLTEK EZEKRE A LEMEZEKRE?
-
Ott egy teljesen új dolog indult el. A számok
angol nyelven készültek. Az első kislemezen két szám volt. Az egyiknek az volt
a címe, hogy Russian Way of Life, az Orosz életstílus, a másiknak pedig a Total
CzechoSlovakia, vagyis a Totális Csehszlovákia. A lemeznek egy orosz
konstruktivista típusú lemezborítója volt. A lemez felvétele előtt Hegedűs
kivált a zenekarból. Gergely elkezdett dolgozni egy francia együttessel, aminek
az volt a neve, hogy ARTEFACT. Ez volt az első elektronikus zenét játszó együttes
Franciaországban. Ebben az időben a szintetizátor-zene nagyon új volt. A
Kraftwerk csak egy-két éve jelent meg. Ezzel az együttessel jött ki a második
lemez, a The Party.
-
PÁRIZSBAN IS, DE ITTHON IS NAGY VIHART KAVART A
SPIONS JELKÉPHASZNÁLATA. MIT JELENTETT A HÁROM, NAGYON IS ELLENTÉTES JELKÉPNEK
A VÖRÖS ÉS SÁRGA CSILLAGNAK, VALAMI SVASZTIKÁNAK EGGYÉMÁSOLÁSA?
-
Úgy gondoltuk, hogy mindenben van érték, és hogy
mi vállaljuk ezeket az értékeket. (Csak megjegyzem, hogy nem a fasista
svasztikát használtuk, hanem az indiait, mint az életnek, a mozgásnak a
szimbólumát.) Aztán ott volt az ötágú csillag, amit nevezhetnénk akár az
egyiptomi csillagnak, akár a hajnalcsillagnak is, és ott volt a zsidócsillag,
ami a számunkra az ég és föld közötti kapcsolatot jelentette. E jelek nálunk
egyetlen egységbe ötvöződtek. E közös jelben több kultúra volt egymásba
halmozva. Ez a három csillag mutatta, hogy mi van a tudatunkban. Amikor
egymásra halmozol dolgokat, akkor egy új minőség jelenik meg.
Az én feladatom az volt, hogy geometriai
úton írjam le azt, amit mi képviselünk. Az volt a cél, hogy a lehető
legegyszerűbb módon fejezzem ki magam, úgy, hogy az egy rock and roll-közönség
számára teljesen nyilvánvaló és érthető legyen. Adott volt a kör, a lemez
közepe. Ezt a kört kellett megtöltenem jelentéssel. Körülbelül három hónapot
dolgoztam addig, amíg rátaláltam a legegyszerűbb jelre, amit oda lehet rakni.
Én ezt a munkát úgy hívtam, hogy Történelmi Geometria. E körben lévő tizenöt
ágú csillag aztán elindított egy újabb történetet. Az első csillag után még
tizenegy lett. Tehát egy tizenkét fejezetből álló fejlődéstörténet következett
a Spions életében. Ez a munka öt évig tartott. Nyolcvannégyben fejeztük be. Úgy
neveztük: az Utolsó Ötéves Terv.
-
EZ A SPIONS VÉGÉT IS JELENTETTE?
-
Nem. A Spions még most is létező. Természetesen
nem az előtérben. Mint minden titkos szolgálat, a projekt mögött van. Párizsban
a Spions első produktuma A Párt volt, ami az „orvelli Pártnak” az
alternatíváját adta. Aztán megjelentek a Spions nagyon erős vallásos vonulatai,
az úgynevezett templomalapítás, amit én úgy határoznék meg, hogy az Idő
Templomának megépítése.
-
MIT TUDSZ A FOLYTATÁSRÓL, ARRÓL A HATÁSRÓL, AMIT
A SPIONS TETT A MAGYAR ROCK AND ROLLRA?
-
Nagyon örülök, hogy a csaknem két évtizeddel
ezelőtti munkáinkból, még mindig annyi ember él nagyon jól. Hamarosan
visszatérek Amerikába. Majd hagyok még itt többet. Jelenleg egy FIAT-LUX című
multimédia show-n dolgozom Víg Mihállyal és a Balaton együttesével. Ők az
autentikus folytatás. A FIAT LUX még ezen a tavaszon bemutatásra kerül, hogy
aztán „utazó iskolaként” turnéra vigyük Magyarországon és Európában.
WANTED, 1997. Március,
A
művésszel beszélgetett,
Barna Róbert