Versek 2014-ből



A kora délután
A kora délutánt látom. Azt a régi tegnapot. Elidőzök a dolgok árnyékában. Igen, azok a régi dolgok itt alszanak bennem. Amit az ember gondol, az megvan valahol. De ez most vajon melyik délután lehet?
*
Száradó ruhák a balkonon. Egy kis ügyetlen neon reklám. Igénytelen bútorok. A maguk szelíd makacsságával jelzik, hogy a figyelem saját anyagában mélyen eltemetve még pulzál. De mindez már csak árnyéka önmagának, merő ragaszkodásból van.
*
Minden pillanatban másképp ugyanaz. Magamon kívül vagyok. Levegőbe beszélek. Szeretném visszanyerni a semmiből azt, ami voltam. Kiszabadítom magam a beszélés által.
*
És az ember emlékfaggatásba kezd. Megpróbálja kigondolni magát.  Aztán amit kivetít, azzá válik. Nem kérdés, hogy fedőtevékenységet folytat. Egyszerre három időt fogyaszt. Mert nem tudja elfogadni a végtelen nemlétet.
*
Ez az az én, aki itt halkan szuszog, aki magát arról kérdezi, hogy honnan is hallatszik ez? Magában beszél, de valahogy úgy, hogy ne kelljen rájönnie a hamisságra. Búcsúzkodik. Mint aki nem lesz már soha, mint akiből nem marad más, mint egy kérdés: hol is vagyok? És jön, jön, jön a nélküle-idő, amelynek múlása már nem is létezik.
*
A jövő megszállja a jelent, és előre issza a holnapi nap örömét. És amikor a jövő nyelvét használja valaki, a kieszelt időben olyan lesz a szöveg, mint egy távolba szállító gép, amit az elkerülhetetlen végesség felől a képzelőerő segítségével indít el a remények birodalma felé.
*
A dolgok feltűnése és eltűnése. Elévülnek vagy elavulnak egy időben azzal, hogy megszülettek. Nincs más, csak egy bárhol és bármikor létezés a párhuzamos események egyidejűségében. Nincs más, csak a sodródás, a mellékes részletek túlsúlya, a lehetőségek bősége és a kitérők sorozata. Nincs más, csak az ugyanaz, és mégis másképp átélt pillanat.
*
A keletkezésben lévő valamivé válik, viszi az életlendület. Az áramló jelenségek ereje tettre késztet minket, létesülésbe kényszerít. És újabb és újabb formákat ölt sóvár szellemünk. Létforgatag, a mintázatok túláradása. Minden egyszerre van. És az egymás mellett létezők felülírják egymást.
*
Egymást átható szövegek. Viszony és készenlét. A befogadásra kész forma arra törekszik, hogy magába emelje a létet. És az átélő felfüggeszti önmagát. Feltárulkozik és közreműködik, és feloldódik a másikban.
*
Érzem, ahogy belém hatol. És átmegy rajtam. Hát nem furcsa, hogy senki se látja?  Én sem látom, csak hallgatom. Beszélj csak! – mondom. Hiszen az ember soha sem egészen önmaga. És nem azonos azzal, amit mond. Sőt, azzal sem, aki mondja. Lehet, hogy nem azonos senkivel. Bár odaadja magát a hangnak. Vagyis továbbadja azt, amit hall. És fogalma sincs, hogy kinek.
*
Visszafelé megyek az időben. És akkor meglátom az újraszületésem helyét, és meglátom leendő apámat és anyámat közösülés közben. Felzaklat a vágy. Az anyámra vágyom, és az apám féltékennyé tesz.

*
Egy várandós nő, aki mondatokkal terhes, a befogadás által eggyé válik velem. Én vagyok az, aki keletkezik, míg bennem nő ez a nő. Ő és én. Egymást feltételező lételemek. Továbblétesülés.
*
Alám tolja magát. Minden szégyenkezés nélkül, a szemérmetlen dolgok nevét kimondva, a szülő-testrészét mutatja, és kitárja magát a kínálkozónak. Hajlítja, tárja-nyomja. Akar és követel. A ritmus miatt, oda-vissza, adok-kapok. Befogadás és közreműködés. És egymásba csúszik, egyetlen aktust alkot az összefonódásban ő és én. Ez hát az elragadtatás. De a kitártsága annak szól, aki majd jön. Őt várja. Látszólag én vagyok az, aki a nemi szervek csatlakozási pontjához tapad.  Látszólag értem történik az aktus. Én vagyok az, aki az ondó és a test váladékaiban fürödve, elveszem benne. Én vagyok az, aki szagokat eszik. Én vagyok az, aki a kölcsönös függőség hálójában verdes, aki azonosul a vággyal, aki a másik lényegébe hatol. Ez hát az önkívület és egymásban-lét, a kéj és a gyötrelem örökkévalósága, az árnyék takarta gyönyör. És senki se tarthat vissza, hogy a még megszületetlen terébe lövelljem magam. Boldogságos megsemmisülés, amit itt fogantatásnak neveznek, a kezdet és vég egybeesésének pillanata. Aztán megszilárdul az, ami van. Az önmagából való kilépés visszatorkollik önmagába.
*
Egy történetet mondó test az anyja hasában úszik. Ő a jövő szövege. Ő az, aki a jövő embriójának vázlatát megvalósítja. Hazaérkezett. És az anyaméhbe kerüléstől kezdve dolgozik, és felépíti, azonosítja önmagát azzal, aki kiterjed itt.
*
Az emberek többsége nem születik meg. A legtöbben már előbb odavesznek, mielőtt lenne belőlük valami. Talán a láthatatlanban valósulnak meg. Ott jönnek elő. Hisz minden ott van, ha nem is valóságosan, csak úgy, mint valami lehetséges. És ami itt van, az is hamar felszívódik a láthatatlanságban. Szinte véletlen, hogy én még itt vagyok.
*
Sürgés-forgás. Mások is készülődnek. Szívesen lennének. Lenni akarnak. Kikelnek. Lehet, hogy ellenem van ez az egész? Lehet, hogy a keletkezés felől nézve útban vagyok?
*
Tele a levegő nem létezőkkel, olyanokkal, akik nem tudnak lenni, akik nem tudnak kijönni a semmiből, abból, ami látszólag nincs. Egy halott nő egy nem létezőt szülne nekem. Várakozunk. Hiszen még nincs eldöntve, hogy fiú vagy lány legyen. De ő máris ott sétál bennem, és azt kérdezi tőlem, hol vagyok? Tényleg, hol van azelőtt, hogy megszületne? És hol vannak azok, akik még nincsenek?
*
Olyan napsütötte a másik élet. Olyan izgalmas egy lépcsőház, ahol képzeletbeli lények jönnek-mennek. Le-föl rohangálok utánuk. Le és föl, le és föl, mint az angyalok. Lehetne ez egy képzelt esemény egy kieszelt időben, ahol a semmi se tartós, ahol csak a le-föl-le létezik, egy olyan idő, amiben senki se csodálkozna, ha egy angyalt megállítok. Néha az ember olyasmit lát, ami még neki is hihetetlennek tűnik, és hajlamos azt hinni, hogy ami nem létezik, az már nincs is. Pedig a világ takarásában a lehetséges ugrásra készen várja, hogy megvalósuljon. Vegyünk tehát egy angyalt, aki lépcsőzik le s fel. Zihál, de nagyon élvezi. És amikor egy szusszanásra megáll, én utolérem a lépcsőfordulóban. Látszik, hogy fogalma sincs, hogy ki vagyok?  Jó, én sem tudom. Ám, én nem kérdeznék olyat, hogy te hogyan láthattál meg?  És nem mondanám azt, hogy én észrevétlen vagyok. Mert ahhoz, hogy válaszolhassak vagy hogy feltegyem azt a kérdést, hogy ezt most ő mondja vagy én mondom, ahhoz azt kéne tudnom, hogy ki ő, hogy kerül ebbe a házba, és miért mondja azt, hogy én a megmagyarázhatatlanban lakom?
*





 Ülök e vitrin mögött

Ülök e vitrin mögött. Az elpazarolt időben. Nézem egy árnyék formáját, egy másikra vetülését. Időtöltés – mondom. A mulandóság szobrai. Ez a szilárd világ, ahol egykor a halottak éltek, lassan eloszlott, megsemmisült. És minden, ami élő volt, árnyékká vált.
*
Szederjes pillanat. Üresjárat. A véletlen idétlensége néha ugyan megmozgatja a jelentéktelenségemet. Kis haszontalan lény, mint afféle ingyenélő, tesz-vesz a banalitásban. A méreteivel arányos ember. Jelentéktelen és arctalan, önön cáfolatául létezik.
*
A nem történés láthatóvá teszi az időt a maga meztelenségében. Elmúlik és felsejlik. Belégzés és kilégzés. A mellkas emelkedése és süllyedése. Ami bármikor bekövetkezhet, beteljesedik. Mindent megtettem, ami felesleges volt.
*

És elkövetkezik a nélkülem-idő, a lehetséges világokra széthullott világ, múlása során önmagát teremti meg, és belép a saját örökkévalóságába
*
Szüntelen mozgás a rejtve maradó felé. Akiket látunk, elfedik azokat, akik nem látszanak. Ők azok, akik elképzelhetetlenül vannak. Van ez törlés a takarásban. Az eseményhorizonton túl egy másik időből mást látni. Itt most a láthatatlan közvetítése folyik.

*
Egy sehol sincs országban minden maradandó. Ott csak olyan kísértetek bolyonganak, akik nem éltek még soha. Egy gyermek, aki soha nem született meg. Egy nő, aki csak hallucináció, egy kitalált alak, egy soha meg nem történt esetet ad elő. Csak azért beszél, hogy hátrahagyjon valamit.
*


A jelentésvesztett megszólalás folyvást ismételhető elemeket készít. A köznapi beszéd kérdőre vonja a nyelvet. Kiszabadítható-e a beszéd ebből a végérvényességből?

*