Szántó Éva performance-ok


Szántó Éva performance-ok

Santé




     Hölgyeim és Uraim, képzeljenek el egy zárt tér hátsó horizontján három fehér ezüsttel átszőtt buddhista zászlót, Isten-jelekkel, a temetés, a keletkezés, a születés motívumaival: a szemmel, háromszöggel, spirállal!
    Képzeljék el, hogy e jelek alatt a zászlókon, ezenkívül embert ábrázoló körvonalakat láthatnak: egy embrionális helyzetben térdelőjét, egy ülő meditatív figura formáját, és egy kitárt, magasra emelt karú alak körvonalait.

     Képzeljék maguk elé, ahogy a saját súlyuktól kifeszült fehér zászlók között, hirtelen fekete ruhában, fekete szemüvegben, már erősen domborodó hassal megjelenik a performer.

     A has fölött, a szív ponton, a fekete ruha fölött, vékony és hosszú fapálcikák lebegnek, sugarasan, egy pontban összefogva, a születendő szentségét jelezve.

     A zárt ér baloldalán egy hófehér zsírdomb, mellette egy fekete kád (bölcső) fűrészporral, félig telten.

     A szertartás megkezdődik: a színpadi Lény megfürdeti magát a zsírban, majd fűrészport ken a kezére, a karjára, az arcára.

      Mindez egy Nemzetközi Szabadtéri Találkozón zajlik, az óbudai Zichy kastélyban. (Agora 1990.)

     Nevezzük a performert Santénak. Nevezzük az akciót szakrális jelenlét-színháznak.

     Santé nem először áll szembe az élő tükörrel. Nem először készül ez a zsírpakolás, ez a sár-maszk, ez a halál-smink, nem először keni meg magát ezzel a halálbalzsammal, nem először jelenik meg a zsír takarásában, a magáramért elpiszkolódás kiszolgáltatottságában, nem először jelenik meg általa a Lét, mint rosszullét.

     Az egyik jelenlét-szituációban (Őselemek, föld címűben) ez a zsíradék mindent ellep, az arcot, a törzset, a ruhát a testen, miközben felülről folyamatosan hull alá, pereg rá, a száraz por. És Ő mindaddig áll ebben, az önmagára mért szenvedésben, fogai közt a csikorgó homokkal, nyelvén a föld ízével (a megsemmisülés ízével), míg egy nem lesz a sárral, a szégyennel, a megalázottsággal, a teljes elpiszkolódással.

     Santé számára a helyszín, ahol van, ahol magán dolgozik, a jelenlét helye, ahol még egyáltalán, meg lehet jelenni, egyszerre a tetthely és a vesztőhely, az erőfeszítés tere, lett-légyen akár valóságos homokzsákokkal kipárnázva, akkor, mint homokzsákokat vonszol, minket, magával, Hölgyeim és Uraim.

     A mostani munka címe: Zsírpárna („Adonáj Adress„alcímmel), kódolt üzenet Istennek. Santé által használt elemek között a zsír különleges helyet foglal el. A zsír Beuys-i értelemben meleget és energiát jelent, Santé számára, emellett a zsír határt, elzsírosodást is jelent, mely elzárja az embert a tiszta tudattól, az érzékeléstől.

     A legutóbbi akcióban a disznózsír-téglákból készült holt építmény átgyúrásával kezd. Ez számára az életre-gyúrás, a teremtés első gesztusa.

     Itt Santé egyszerre médium és a születést segítő bába, vagy talán maga a teremtő Isten, akinek a kezében a hideg massza egyre hevítettebb lesz.

    Az átalakítás, az átalakulás folyamatában, ezt követően, a zsír előbb, majd a száraz, durva anyag, először a testre kerül, majd a testről át a zászlókra (zászlókon „jelenlévő” teremtényekre). Mintegy az elszennyezett hétköznapiságon vezet át az út a megtisztulás, a megvilágosodás felé.

     Először az arc tisztul meg, majd az egész test. Az embrionális képtől haladunk, a meditációt ábrázoló körvonalon át az üdvözültséget ábrázoló álló figuráig. Az egész folyamat egyetlen és megszakíthatatlan felfelé törekvés.

  Ahogy a szenny a performer kezéről, arcáról, majd az egész testéről átkerül a zászlókra, mintegy az esendőség negatívja jön létre a legendás halotti lepel.

     Az eseményeket Santé két segítségével fűzi össze, esszenciális háromszöget hozva létre segítőivel. Santé az egész előadás alatt énekel. Az egyik férfi (Németh László) tompa énekhangrezgése, valamint a másik (Dóra Attila) hangszeres kíséretében. A szaxofon egyvonalas oktávon belül szól. Santé éneke szublimált dallam, inkább csak dünnyögés, vagy nyüszítés, amit csak néha szakít meg, dinamizálva az időt, a cintányérszerű rézlapok suhogása és csattanása.

     Santé ebben az előadásban a terhes Szűz Mária, egy sokfejű, sokarcú keleti Istenasszony, vagy éppen Nissán sámán.

     Ez a földöntúli (nagyon is földi) hang már megjelenik, egy másik „jelenlétben”, az FMK-ban lezajlott zsírálókép jelenetében, ahol egy hangszer a zsír alá temetve (a zsíron keresztül), szól. Santé a zsír fölött hangol, skálázik.

     Santé alkatilag rejtőzködő művész. Mindig úgy jellemzi magát, mint egy kívülállót, aki a művészet peremvidékén él. Az az igazság, hogy kitűnő „iskolát” járt. Iskolamesterei: Erdély Miklós és Mauer Dóra volt. Koraéretten, de jelen volt, a hetvenes évek avantgarde kísérleteinél (Halász Péter, Hajas Tibor), szereplő volt Felugossy Laca performance-aiban. Külföldiekkel dolgozott együtt: például a dán Kirsten Delholmmal, a lengyel Symonskával. Joseph Rudolics, Walter Rechl és Eugen Borkovszky dolgozott vele.

     Santé az úgynevezett hagyomány elemi eszközeit használja fel egy személyes mitológia kibontására. A föld, a kő, a már említett zsír, a méz, de ha természetes anyagok, a szalma, a fűrészpor, a kavics képezik az alapot munkáiban.

     Egyik alkalommal Almássy tér 1988., több emelet magasból ereszkedik le kötélen, egy térkráterbe. (Kőlégzés, szakrális gesztusok), egy szélesre terített kavicsösvényre, utcakövek és „mézgyertyák” közé. Testére követ szíjazva, fejére kockakövekből fülhallgatót képezve, rituális táncba kezd, ahol a súly az anyag zenéje, ahol a segédek szájából, apró gyöngykavics pereg.

     Egy másik alkalommal (Bécs, 1989., Reply Paid) vajban és szalmatörekben („tűzőganajban”) embriópózban fekszik, Thomas Mann Kiválasztott-jából olvas fel felváltva Joseph Rudoliccsal, miközben csengők és harangok szólnak. Ha már Pilinszkyt idéztem, Santé szertartásainak mély rokonsága van Pilinszky látomásaival. Jeleneteiben mindig ott van, de különösen az 1989-es Orpheusok és Euridiké-ben (Óbudai főtér) a „vesztőhely illata, porszag, szalonnaszag és muskátliszag, vágóhíd melege, vágóhíd, bár nincs kiterjedése, könyökig ér, mint egy kesztyű…”

     E mostani előadás második része a tér közepén történik. A tér centrumában egy vörös „imaszőnyegen”, melyen egy bontatlan kenyér, egy kés és egy fém kígyó egymáson keresztbe. Santé meditációra alkalmas ülőhelyzetben kettévágja a kenyeret, majd a két fél kenyeret használva a kezére húzza, majd egy kenyérpirítón, egy kenyérpirító satujában elkezdi sütni a kenyeret, a kezét, mintha imádkozna.

     Mintha imádkozna, végtelen nyugalom, derű lengi be ezt a jelenlétet. Meghittség. Santé kezei a kenyérpirító présében. Ez a történet. Az idő megáll, mintha a történet nem akarna véget érni. Aztán hirtelen felszáll az első füst. És megtörténik a csoda. A fém kígyó, amely eddig a késsel egy keresztet képezett, hirtelen, követhetetlenül és észrevétlen a kés alatt összezsugorodik.





                                                                                                                  Barna Róbert