Az elmentett kép - Kiss Mihály "mostani képek" című kiállítása a Nádor Galériában

Az elmentett kép

(Mennyire lehet mentesíteni a képet a Pillanatnyiságtól)

Kiss Mihály  „mostani képek” című  kiállítása  a Nádor Galériában


Sorozat-évek, sorozat-kiállítások. A sorozatszerűség az évezred végén természetes gondolkozási forma.  Az egymást ismétlő alakzatok variációi, a másolatok, a gesztus-szériák eluralkodása nem tűnik különlegesnek. Kiss Mihály munkái nem kerülik meg a tendenciát. Képei ugyancsak képváltozatok, melyek nüansznyi eltérésekkel ismétlődnek újra és újra. Ráadásul képein a gesztusok sokszor egymást tükrözik. A szimmetria itt nem a rend megtestesítője, hanem a jel oly módon való tükrözése, hogy a megjelenő jelek egyike kitörölje a másikat. A széria, az egyedit,  sorozatot a sorozat.


Nyilvánvaló, hogy Kiss Mihály azt is érzi, hogy az ezredvégi  Kép-Orgia közepette a  redukció elkerülhetetlen lépés egy Képkészítő számára. Ezek a képek nem képek, inkább jelképek, melyek az információ  nyelv előtti állapotát idézik, szinte részletezés nélkül izolálva  az alapsémákat.  A festő-grafikus számítógépre vált át. Ha fest vagy rajzol, mint gép gyártja le a sorozatot, az emberi formát idéző „jel-sémákat”. Ez a munka így felvállalt önsorsrontó gesztus. A művész úgy fogja fel a sorsát, mintha ő maga is sorozat, egy végtelenített válaszkeresés lenne, egy ki nem mondott, de feltehetően újra és újra megfogalmazodó kérdésre, amely igy hangzik: mi van egy széria mögött ? Hogyan lehet több egy kép, mint egy termék ? Hogyan haladható meg ez a képeket gyártó speciális tömegtermelés?  Hogyan telíthető a kép újra feszültséggel? Az a Kép, amelyből  a gyorsaság és a  mennyiség kiürítette az élettelit,  az emberit.

És Kiss Mihály - úgy tűnik - megtalálta a megoldást. A kor sebességhez való vonzódása villanásszerű benyomásokat követel. Kiss képein emblémák villannak fel. A kor tempójához alkalmazkodva szinte beégetik a bélyeget a tudatba.  Érzékileg  minimalizált, sematikus jelegyüttesek ismétlődnek. Az ismétlés, mint a bevésés eszköze eleinte hidegnek és szabványosnak hat, ám hamarosan rájön, ráérez a néző a jelek mögötti világra és ez a világ áthevíti a jelképeket.

A grafikus  kilenc éves kihagyás után  jelentkezik  újra . Filozófikus hajlama, racionális lét-megközelítés-módja, képeinek egyszerűsége, sőt aszketizmusa változatlan. A felvilágosodásra – mint tudjuk – nemcsak a tiszta ész primátusa jellemző, hanem jellemző a kivárás, az érlelés követelménye is, amely néha épp kilenc éves pihentetést parancsol.  A kihagyott majdnem-évtized Kissnél is  jelentős érést és elmélyülést eredményez.

Kiss Mihály változatlanul nem akar drapériát. Változatlanul mentesíteni akarja a figurákat mindentől, ami a korszakhoz köthetné öket. Változatlanul a legalapvetőbb kontrasztokkal dolgozik. Ma is egyetlen dolog érdekli, hogy mennyire lehet mentesíteni a képet a pillanatnyiságtól. Az alapforma megragadásának nehézsége izgatja. A legegyszerűbb eszközökkel akar dolgozni, olyanokkal, amelyek akár számítógépre is alkalmas sémák, alpelemek, tárgy-körvonalak. A konstruktivítás, arány és iránykülönbségek izgatják. Jelek, bizonyos szimblumrendszerek határán. Ám most a legfontosabb a számára egy cselekvés nélküli, idő nélküli állapot felidézése. Minden kép ezt a cselekvés előtti állapotot idézi. A  felkészülést a cselekvésre. A konkrét világ, az emberi létezés kezdetét.

Mert emberi figurákról akar „beszélni” a képeken. Az emberi létezés sémái,  a kapcsolat és kapcsolatnélküliség,  az elválás, az egymásnak feszülés ideogrammjai  jelennek, testesülnek meg a szó szoros értelmében. Mert az emberi figurák teste bármennyire is eszenciális, bármennyire is csak a tömegember  sziluettjei -vagy mondjuk ki bátran - piktogramjai  jutnak el az érintésig, mégis igazi feszültség keletkezik találkozásuk és elválásuk erőterében. Ha az ingerek változatlanok is vagyis sorozatszerűek, ismételtek, a hatás mégis katartikus.  A  mereven stabil állapotba jutott ember idéződik fel a képeken. Ám a nézőt e konstans, statikus ingerek érzékelése közben meglepetés éri. A Jelenség és jel e nagymértékü kettéválása  szinte hallucianatív állapotot hoz létre. Az automatikában ismert, hogy a monotónia, illettve az aszketikus tendencia alól mindig berobban hirtelen a látomás. Itt is tettenérhető a célzatosság: az érzékiséget felkeltő, az érzékiségre hatni akaró, a nemiséget szemérmetlenül megjelenítő mágikus törekvés. A kép a szexuális inger afféle stimulálója lesz. Az emberi viselkedés alapformái, az ős-primitív rajzok, vagy a brutális városi  falfirkák jelhelyzetét idézik. Ezen az ősi fokon a kép tervrajzot és viselkedési mintát ad. A leegyszerűsödés optikai jelre, egyszercsak pornográffá lesz. A  mágia tárgya a Néző-ember.

Mintha a gátlások alól, a sorozatszerű magányosság mértani alakzatai mögül előtörne a vágyakozás. Bennünk. Mintha a szögeiben egyenlő, oldalaiban arányos háromszögek geometriáját áthevítené egy ősi szemérmetlen, de szeméremre nem is szoruló nemiség. És egy egyenlő oldalú háromszögből fan szőrzet képzete lesz. És a hegyesszögek helyén mellek  csúcsosodnak, falloszok kúpos hengerei merednek elő a képzeletben. A nemi szervek szimbólumai felszólítások. Az előtérbe kerülő  sémák olyan absztrakt jelekké válnak, mint ősi jelképtársaik, melyek történelmileg nyilván megelőzték  a képalakotás  képességét. A képeken megjelenő  kék és vörös alapszínek a beavatás emblématikus telítettségét sugározzák . A kép kultikus helyzetbe kerűl. Elvont ideálok és ideák bennünk,  a vágyainkban testesülnek meg. A képeken visszaköszön az emberi létezés korai szakaszából valami archaikus egyszerűség, célszerűség, információ és szépség. A puritán festői eszközök, a konstrukció és a forma  alatt egymásnak feszül és előbukkan egy ősi rítus ahogy és ahol - a barlang falán – felidézték, lejátszották és előre rögzitették a mintát. A grafikus tudatosan rájátszik az ős-múltra. Az alakok „fej nélküliek”. Testük nemi jellege kierősített. A nemi jellegzetességek képletszerűségük ellenére rendkívül erőteljesek. Óriás falloszok, nyiló ölek, a mellek hegyes előremeredő pengéi, behódolási  helyzetek, de akár a himnős, kétnemű egyedek képe,  melyeken  mindkét nem nemi jellegzetessége  kiemelten jelen van, tehát a kendőzetlen nemiség erősen hat a nézőre. Egy pénisz méretének, egy hímvesző aránytalan hosszúságának, egy női öl szőrzetnélküli mezteleségének, egy fityma leegyszerűsített hegyesszögének, a vulvák sematikus trigometriájának vagy a rombusz vágatainak szinte hihetetlenűl erős felidéző ereje van. A képek a kommunikáció lassan feldésbe merült, mágikus vonulatát hozzák hozzánk nagyon „közel.”

És Kiss Mihálynak sikerül a képet kivonnia  a változás, a mulandóság  uralma alól. Egy ilyen nézőponthoz, mint amilyen az övé, természetesen meghatározott világszemlélet, pszichikus jelentés tartozik. De ezek az elméleti és formai tényezők, amelyekkel ő dolgozik, kód jellegűek. Ezek a kódok önmagukban és egymással fenntartott viszonyaikban is rendkívül izgalmas ősi feszültséget fokuszálnak.  Képek és jelképek egyszerre, ahogy erről Thomas Merton ír:  „A  valódi jelkép nem pusztán rámutat valamire . Szerkezete olyan, hogy tudatunkat  az élet és a valóság belső jelentéseinek újfajta átélésére ébreszti. A  (megtiszított ) jelképnek  köszönhetően az ember teljes átéléssel és tiszta tudattal léphet kapcsolatba önnön legmélyebb énjével, más emberekkel vagy éppen Istennel. Isten halott (írják-gondolják mostanában)… Ez voltaképp azt jelenti, hogy  jelképeink halottak „ . …És úgy tűnik, életre is lehet kelteni, át lehet hevíteni és talán el lehet menteni őket, mint ahogy ez Kiss Mihálynak is sikerült.

2ooo július 21.                                                                     Barna Róbert