fekvő nyolcas - verseskötet 2021-ből

Köszönet

Koppány Mártonnak,

Marton László Távolodónak,

Jahoda Sándornak és

Lantos László Tricepsnek!

Ez a könyv nem valósult volna meg

a segítségük nélkül.


                   elszállás 


öröklétmámor

 

elfekszem, hasonló

szárnyalás ra vágyom

az elragadtatásra

arra a felfénylő pillanatra

amire rábízhatom magam

 

a mosollyal telire vágyom

olyanra, amitől megáll az idő

vagy éppenhogy

észrevétlenül repít tovább

az áhítatra vágyom

nekem az elérhetetlen kell

az öröklétmámor

korábban kevesebb nekem már kevés

 

kinyújtózom 

 

minden egyre sötétebb

eltelt egy perc

ez most egy kis haladék

aztán már ez is a múlté

de még magamnál vagyok

kinyújtózom

 

ám nem is olyan sokára

egy kis suta félmosollyal

alszom majd el

az emberélet rövidsége 

mosolyogtat

 

a léggömb

 

álom előtti zsibbadásban vagyok

itt a lélek olyan, mint

egy léghajó léggömbje

ami lassan leválik

a hozzákötött testtől

talán az angyalok vágják le

a homokzsákokat

a mellkas kosaráról

 

én már csak azt érzem

ahogy ez a léggömb

az álomba emelkedik

elhagyja a testem

és megy föl, föl

a sötétkékbe


árkok és domborulatok

 

ez egy lépcsőház

és van itt egy ferde repedés

a lépcső korlátján

egy fekete árok

és egy barna domborulat

akár egy régi helyszín 

egy öreg arcon

 

elindul, megy föl

most, az ég felé

igen, a korlátot fogja

és olyan ez, mintha

nem is ebbe a korlátba

az életbe kapaszkodna


megy fel

 

elindul fölfele

korlát, kovácsolt vascirádák

táncolnak neki

hajlások és keresztívek

kísérik a lépéseit

 

viszi föl a lépcső

vezeti

ő meg emelkedik

magasabb létszintre lép

megy fel az égbe

 

emelkedés

 

van itt egy belső létra

amikor fellépek rá

még kapaszkodok

aztán a létra is

fölösleges lesz

 

és én eleresztek mindent

hiszen egy sóhaj is

emelkedést hoz létre

és megy felfelé

még tart az emelkedés

mintha ennek sohasem lenne vége

 

fekvő nyolcas

 

széttárom a karom

kész vagyok

az indulásra

 

már elhelyezkedtem

a behunyt szem mögé

még az elsötétedés előtt

az ébrenlét és az elalvás

határán felkészítettem

magam a startra

 

még gondolkozom

túráztatom a testem

várom, hogy

felvillanjon a fény

és akkor tövig nyomom

a gázpedált

 

és már érzem is, ahogy

felgyorsul az út befelé

már én vagyok a száguldás

már én vagyok

a fekvő nyolcas

 

angyal vagyok

 

elrepül mellettem

egy angyal

boldogan integet                           

és beszél is hozzám

                                                       

szerinte én is angyal vagyok

és hogy nekem is repülnöm kell

és érveket is hoz arra

hogy mi rokonok vagyunk

hisz ugyanazt látom, mint ő

vagyis azt, ami másoknak láthatatlan

 

milyen jó lehet annak

aki még ma is hisz ilyenben

milyen boldog lehet az

aki még hisz az angyalokban

 

és milyen szomorú, hogy

én ilyen hitetlen vagyok

hallgatom ugyan azt, amit mond

de közben tudom, hogy

ezt is én mondom

 

angyaloké a munka

 

van bennem egy álomgondolkodó

aki nem is innen való

nyilván, hogy ezt se én gondolom

az angyaloké lehet ez a munka

 

erős a kapcsolatom velük

de ami itt szóba kerül

nem hivatalos

csak úgy mellékesen mondom

 

sokszor beszélgetnek velem

nem mintha hallanék valamit

és persze ők se hallják

amit én mondok

 

de miért nem hangozhatna el

amit senki se hall

miért ne lehetne igaz

amiről senki se tud?

 

elszálltam

 

lefektettem a testem

és elnyújtóztam magamban

a felszállás előtt, most

magamra zárom a szempillám

és kinyitom a szem mögött látást

 

hallgatom a teszt dohogását

még érintem a selymes síkot alattam

amikor beindítom a gondolkodást

 

saját pilótám vagyok

és amikor elengedem a létet

 

mindent magam mögött hagyok

a lélek az, ami felszárnyal

ami kirepíti magát

 

ez a repülés nagyon fekszik nekem

ezek szerint mégis csak angyal vagyok

mondom magamban

és ahogy kinézek, látom

hogy már megint nagyon elszálltam

 

a hiábavaló vonz

 

a csodára vágyom

az izgat, amiről

fogalmam sincs

afelé mozdulok

amit nem

érhetek el

 

a hiábavaló vonz

és nem zavar

ha nem tudok semmit

szabadabban mozgok

ha nem jövök rá

hogy ez 

mitől ilyen szép

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                 átszállás


magával ragad

 

elkap a hév

ez valami csoda lehet

visz magával ez a keserédes

visz magával az átlényegülés

 

szerintem ez az élet

fogalmam sincs

hogy kerültem bele

de annyira magával ragad

hogy így megyünk előre

 

tovább! tovább!

így biztatom magam

ennek nem lehet vége!

 

visz magával

 

a csodában utazom

nem tudom, hogy kerültem bele

de visz magával a lelkesedés

az, hogy elértem

és hogy megy ez az előre

 

mindjárt jön a hátha

aztán a talán következik

a tudatalattival megyek

az Oktogon felé

 

élvezetes a gyorsulás

olyan, mintha repülnék

mintha végtelen felé

vinne ez a járat

a nyolcszögletű irányába

 

menjünk! mondom

nekem nyolc

csak ne legyen vége

és ha le is szállok

hadd szállják át

hagy utazhassak tovább

egy másik csodában

 

egy villamos

 

a létezés üres

de ahogy megérkezünk

egy történetbe

megjelennek a szereplők

legyen a helyszín egy villamos

ahol egyszer csak arcok

és mozdulatok vesznek minket körül

 

próbálom úgy nézni azt, ami van

mintha tényleg lenne

pedig csak átmenti létezésként

vesz engem körül

 

a véletlen az, ami megfog

ebben az érintkezésben

az, hogy egyike vagyok

egy utazás ismeretlen

szereplőinek

 

megy ez az előre

vagyis valami felé utazunk

bele a különfélébe

és semmi nem rögzül

ebben az esetlegesben

és nincs semmi, amit

a szükségszerűségre

tudnék fogni

ha csak az nem törvényszerű

hogy elmosolyodom


a tekintetek cseréje

 

ránéztem és ő rám nézett

és Elindult a tekintetek cseréje 

és ő egy pillanatra meglett nekem

és én egy pillanatra az övé lettem

 

de fogalmam sincs, hogy

mit látott rám

talán a nézésem rögzítette

azt nézhette az arcomra

hogy éppen őt figyelem

 

fészkelődtem is egy kicsit

jó lett volna

ha rálátok magamra

de csak a nézését láttam

 

hát persze

elfordította a fejét

elindult, és gondolom

vitt magával

követtem én is

egészen addig, amíg

el nem tűnt

a szemem elől

 

és akkor eltűnt belőlem is

ösztönösen töröltem

ahogy nyilván ő is törölt

 

lelépek

 

leszállok a lehetetlenről

még megyek ugyan valami felé

de már leszálló ágban vagyok

és már abban sem hiszek

hogy jönnek velem az angyalok

 

bár hallom, hogy nevetnek

de bizisten, nem bánt a nevetés

én is nevetek magamon

elegem lett, kijózanodtam

mondom is nekik: bocsi!

én most lelépek


elepedek

 

örömkeresővel

indultam el

a jó érzést akarom

a jó végződésre vágyom

függővé tesz

a szeretetéhség

és elepedek

a létszomjúságtól

 

jaj, én olyan

telhetetlen vagyok

még! még! még!

így sóhajtozom:

még legalább egy kicsit!

 

maga előtt jár

 

ő most egy sétáló

minden lépése könnyű

mulandó és szabad

 

lélekben már maga előtt jár

azzá válik, amit kivetít

és ahova lép

ott keletkezik egy hely

ami előtte még nem volt

 

már régen nem siet

hiszen lépéselőnyben van

önmagával szemben

és ami még következik

az észrevétlenül is meglesz

 

csöndesen lépdelek

 

van bennem egy elképzelt ég

és én most alatta sétálok

szinte észrevétlenül haladok

a reklam a képzelet köti össze

hisz errefelé még

nincs meg az út

én készítem a lépteimmel

 

ez valami álom lehet

ahol az ember valahová tart

és ez itt nem lehet több

mint egy lábjegyzet

arról, hogy én már a másik

oldalon járok

 

igen, lapozzunk!


a rejtve maradó felé

 

szüntelen mozgás

a rejtve maradó felé

 

a kiket látunk

elfedik azokat

akik nem látszanak

ők azok, akik

az elképzeltben vannak

 

van ez a törlés a takarásban

 

vajon van-e igazi megismerés?

hiszen egy másik időből mást látni

és mi csak az előttünk állóval

szembesülünk

 

vajon tudni jobb

 

jönnek velem szembe

ismeretlenül

a testükbe rejtett titkaikkal

 

vajon juthat-e több nekünk

mint a tudatlanság?
vajon jobb lenne-e tudni

azt, amiről fogalmunk sincs

vagy sokkal könnyebb így

tudatlanul?

 

vajon jó-e ez a szüntelen távolság

mindenki mástól

még önmagunktól is?

hiszen a mi életünk is

olyan kiismerhetetlen

mi magunk is olyan

átláthatatlanok vagyunk

 

látóterem

 

viszem magammal

ezt a kis teret

amit belátok

és egyszer csak jön valaki

belép ebbe a térbe

 

nem tudom, hogy ki az

nem tudom, hogy

honnan jön és hova tart

csak azt látom, hogy átmegy

aztán eltűnik abból a sávból

amit én belátok

és semmivé lesz 

 

és én tovább

nézek ki magamból

a látóterem megint üres

és várom az új belépőt

várom az új ismeretlent



 

               









                        találkozás

 

a felébredés felé megyek

 

belépsz az álomtérbe

én meg csak hallgatom

amikor azt mondod, hogy

mi hasonlóok vagyunk

de hogyan is lehetne

mi egy anyagból?

hiszen te álomból vagy

és álom is maradsz

míg én már

a felébredés felé megyek                           


megtörténnek

 

az eseményeknek

nem ismert a menete

nem rendeződnek sorrendbe

hogy amikor eljött az idejük

akkor következzenek be

 

előfordulnak és megtörténnek

és észrevétlenül suhannak el mellettem

vagy éppen hogy összeütköznek velem

és felrobbantanak mindent, amit szerettem

 

egy halott nő

 

egyszer csak

szembejön velem

egy halott nő

megáll előttem

és azt mondja, hogy

ő egy nemlétezőt akar

szülni nekem

 

állunk ott és várakozunk

hiszen még nincs eldöntve

hogy fiú vagy lány legyen

 

de ő máris ott sétál előttem

és azt kérdezi tőlem

hol vagyok?

 

tényleg, hol van ő azelőtt

hogy megszületne?

és hol vannak azok

akik sohasem születnek meg?


szinte érzem

 

mintha nemlétezőktől

remegne itt a levegő

azoktól, akik

még nem tudtak

kijönni a semmiből

abból, ami látszólag nincs is

 

szinte érezni a vágyuk

hogy nagyon lennének

vonzza őket az ittlét

erre a létre vágynak

amit mi élünk

amiről mi náluk 

sokkal többet tudunk

 

erre a csalódásra vágynak?

  

az egyszeri lét

 

aki egyszer már élt valamikor

az tudhatja, hogy milyen szűkös is

az egyszeri lét

az egyetlen sorslehetőség

az egyetlen életút valósága

 

mennyivel többet sejtetett

egy még alakot nem nyert elképzelést

egy valóság előtti valóság

amit az ember elképzelt valamikor

ami, persze, nem valósulhatott meg soha

 

hát csodálkozol, hogy csalódott?


a megéledés pillanata

                

a megszólalás előtti időben

az egymásnélküliségben

az ember alig létezik

 

a másikhoz fordulás

a megéledés pillanata

az ember csak

a párbeszédben valósul meg

 

engem a másik alkot meg

ott, ahol és amikor

egy szavaimmal

felajánlom magam neki


a találkozás

 

a találkozás maga
a kiszámíthatatlanság
senki se tudja, hogy ki az
aki közel kerül hozzá

mert nem csak az ember lép oda
a másik is megindul felé
és az érintettségét is hozza
az ismeretlenből kilép

ő az igéző másik
ő a várt a meglepetés
ő az ajándékozó és az ajándék
és ami összeköt minket
az a másikra csodálkozás


egy képzeletbeli

 

ő egy képzeletbeli

amint létezni kezd, felém fordul

és én máris vele beszélgetek

egy láthatatlanhoz szól ez a beszéd
de ez a kitalált lény létezik
és olyan jó, hogy van

 

mert ő úgy gondolkozik, ahogy én
mert őt nem kell meggyőzni

hogy érdemes rám figyelnie

 

az odafordulás

 

a nemlétezőkre váltok

megy az odafordulás

az elképzelt

bámulok bele

 

teremtőm

teremtés ez?

hiszen ő van

még akkor is

ha én találtam ki őt

 

várt engem

és mintha én is

arra vártam volna

hogy az elképzelté legyek

 

egy kitalált alak

 

ezen a sehol sincs helyen

egy kitalált alak

egy árnyékkal társalog

aki én vagyok

 

egy sosem volt eset a téma

és ezt annak meséli el

aki nincs is ott

és aki ezt mégis

meghallgatja

az is én vagyok

 

és én vagyok

aki érti, hogy itt

azok beszélnek

azok cserélnek gondolatot

akik örökre

elválaszthatatlanok

 

befelé megyek

 

fölhúzom a térdemet

és a karommal átkulcsolom

a fejem a térdemre hajtom

és befelé nézek

 

valahová, talán a múltamba

egyszer csak jön valaki

megérkezik

a csukott szem möge

 

én meg így, mozdulatlanul

nézek az érdeklődők felé

és egy pillanat múlva

egymás mellett is ülünk

 

az idő kellemes

talán szerda van

de azt már végképp

nem tudom

hogy hol van ez

ahol mi így együtt vagyunk

 

aztán arra jutok, hogy

ez csak egy közhely lehet

 


 

 

 

 

             







      leülés


az utolsó ámulat

 

itt megállok egy pillanatra

mert hírtelen úgy érzem, hogy

ez az utolsó ámulat

az utolsó édessége az életnek

 

ez most a létezés visszavétele

előtt elmúlik

és ki is mondom

olyan jó lenni

 

és elönt a szomjúság

az elérhetetlen szomja

rám tör a vágy, hogy még, még, még

ne legyen ennek vége!

 

iszom az öröklét

 

úgy úgy, hogy az, ami van

olyan, mintha igazán lenne

hát akkor legyen – mondom

és feltöltöm magam

azzal a gondolattal, hogy

tetszik ez nekem

 

leültem itt

és iszom a kávét

mert annyira élvezem

ezt az örök lét

mert ez nem lehet más

ez, szerintem, az

 

ajándék

 

elüldögélek itt

egy kávéházi vitrinben

pazarlom ezt a kis időt

nézem az árnyékok formáját

a mulandóság szobrait

 

nézem a dolgok felkínálását

a felejthetőt figyelem

és szorongok is a gyors múlás miatt

hiszen olyan röpke ez a kis jó

 

de annyira jólesik

hogy megtámaszthatom a hátam

és olyan jó ajándéknak érezni

azt, hogy még élek

és hogy ráadásul ilyen finom

időtöltést kapok


a lemenő Napban

 

megérint ez a csillogó víz

a ragyogás a vízben

az, hogy tőlem egy hajításnyira már

a megfoghatatlan gyűrűzik

 

elkap a fényes öröm

hisz ez a ragyogás csak belülről jöhet

az ilyenben még szomorúnak lenni is jó

 

ezért a fényért jöttem ide

hálás örömmel nézem

ahogy lebeg és villog

a lét most nekem

 

a lemenő Napban 

 

lepkelét

 

három hétig tart a lepkelét

hát lepkeként se lehet valami könnyű

hiszen ez neki már a túlvilág

amolyan ráadás a hernyólét után

 

vajon meddig repkedhetek még?

de jó lenne még lenni!

lenni, lenni

de jó lenne még

egy ideig

ezen a dallamon lebegni!


egy kis létfeledés

 

ez egy kis időszeletke

alkalmi beteljesülés

egy kis létfeledés

nem is tudom, hogy

mitől lettem

ilyen boldog

 

mintha végtelen lenne

ez a dallam

mintha örökké tartana

ez a melódia

 

ne hagyd abba -

dúdalom magamban

 

és belefeledkezem

a befejezhetetlenbe

 

vetkőző szám

 

még dúdolok

egy dallam halk

alig hallható

kis suttogás

finom, lágy

harmónia

belső dalolás

 

nincs is

igazi hangzás

az illúzió

melódiáján át

hallgatom

a megénekelt 

ábrándjaim

 

ez már

nem is dal

ez egy

vetkőző szám

számolok vele

hogy ez itt

lemeztelenít

 

buborékok

 

boldog vagyok

és egyszer csak

szivárványszínű

buborékok

bukkannak elő

 

csak úgy dagadnak

röpködnek körülöttem

ezek a könnyű ürességek

 

jó, valahogy

nyálas az egész

olyan, mintha

én fújnám fel őket

 

persze hogy szépek 

ahogy szállnak a levegőben

de aztán elpattannak mind

én meg egyre csak

azt kérdem magamtól

hát ennyi lenne 

ez az egész?

 

képzelt barátommal

 

képzelt barátommal

beszélgetünk

azt mondja, hogy

a tévedésnek értelme van

és hogy a hibázás is

fontos lehet

hiszen aki nem mer tévedni

az nem fog kitalálni semmit

az nem fog kitalálni innen

 

kiválasztott vagyok 

 

aki mellettem áll

angyal lehet

csak annyit mond

hogy mennem kell

kiválasztott vagyok

hírvivő

 

és biztat is

hogy vigyem tovább

azt, amit rám bíztak

de hogy mit

azt nem mondja meg

 

és csóválja a fejét, hogy

miért nem hiszek neki?

 

aztán megengedően

még annyit fűz hozzá

hogy az üzenet a fontos

és hogy én vagyok

az üzenet

 

egy kis egybeesés

 

beborul

 

(az előbb még sütött a Nap)

 

mintha máris esne

megesik az ilyen

épp szomorkodom

van itt egy kis egybeesés

minden olyan távoleső

az is, ami esedékes

 

de a véletlen bekövetkezik

a lehetséges

egyszer csak itt van

ami jön

és láthatóvá válik

az is, ami volt

 

lassan elkezdődik

bennem is

az idők összesimulása

 

egyszer csak rájövök

 

az ember legtöbbször

az előtte és utána között kínlódik

és úgy érzi, hogy

eltékozolta az életét

a közbülső időre

 

egyszer csak rájövök

hogy honnan nézzem a dolgokat

kijelölőm a helyem

a jelenben

és elfogadom, hogy

semmi sincs hiába

 


 

 

  

              








          jelentkezés

 

forgóajtó előtt

 

vonzza a tekintetem

a nélkülem-idő

és én mint

egy oda-átélő

itt téblábolok

egy forgóajtó előtt

ami az előttem járók

miatt még forog

 

azt várom, hogy

beléphessek

hogy beforogjak vele

abba, ami majd lesz

abba, amit még nem tudok

 

bohóckodom

 

az egyik lábamról

a másikra állok

téblábolok itt

míg arra várok

hogy beengedjenek

 

röhögcsélnek is rajtam 

a tehetségesek

jó, én is röhögök magamon

érzem, hogy tényleg

nevetséges vagyok

 

hiába is próbálom

magam felderíteni

egyre jobban félek

hogy ez lesz

az én helyem, idekint

és hogy én már

örökre nevetséges maradok 

 

miért nem vesznek észre

                     

nagy a készülődés

bent táncol a sok árnyék

indulnék is befelé

várok egy jelre

 

mert bent minden gyönyörű

most mehet a talányok tánca

és én úgy sejtem

hogy nagyon hajlékonyak

most a sejtésem is álca

mert tudom, amit tudok

 

és már jönnek is kifelé

megállnak az ajtóban

én meg integetek nekik

de hiába kiáltozom

hiába jelzem, hogy

itt vagyok! itt vagyok!

nem látnak

nem is néznek felém

nem értem, hogy

miért nem vesznek észre

 

a sarokban

 

anyám beállított egyszer

egy sarokba

mintha eddig állnék itt

és bámulnám a falat

 

nem voltam jó

de nagyon rossz

sem lehettem

talán ezért sem

kerestek

mert észre se vették

hogy még mindig

itt vagyok

 

itt vagyok! itt vagyok!

én aztán kiabálhatok

hiszen elmentek

és itt hagyták nekem

ezt a kis életet

ezt kis sarkot

ahonnan

úgy tűnik 

el se mozdultam


bolondozok

 

elismerem, hogy bolond vagyok

a többiek fonákja

ez itt egy vállrándítás

éppen bolondozok

 

a mosolyommal játszom

meg bukfencezek is

de majd megkomolyodom

 

most még csak

gyakorlom a nevetést

ha úgy vesz, ha, ha

talán ez máris

hahotázásnak

pedig csak a feltételes mód

 

ha, ha, ha

ha jól feltételezem

ha Önök most

rajtam röhögnek

annak nem csak

én vagyok az oka

 

ez a cirkusz, tényleg

annyira nevetséges


tükröződés

 

kimegyek magamra

erre a színpadra

ami most olyan

mint egy tükör

és nézem azt, ahogy

a tükörképem

röhög rajtam

 

de hát ő megteheti

hiszen ő az én bohócom

és én vagyok

a hálás közönsége neki

 

ő, persze, engem játszik

én meg rajta mulatok

ezen a nevetségesen

azon, ahogy

megjelenít engem

ahogy rajtam bohóckodik

 

de amikor hátat fordít nekem

mintegy kifordul magából

amikor már nem látja senki

akkor már csak én tudom

hogy visszazárva magába

miért olyan szomorú

 

a gombóc

 

lehangolt vagyok

itt ez az egész valahogy zizeg

túl sok a mellékzönge

és a süket hézagok között

túl éles a csend

 

plane, ha belekarcol

egy magas hang

a mélyről jövő meg lenyom

ráfekszik a mellemre

 

szinte mindegy is

hogy hangos vagy halk

ami itt megy

nyomasztó nagyon

 

és nekem máris

ott a gombóc

egy torkombán

hogyan énekeljek én

ezeknek, így?

 

a csörgősipka

 

játszom az eszem

hülyéskedek

a nevetésem

ajándék lehet

afféle csörgősipka

 

bohócnak való

formaruha

védőfelszerelés

nehogy

csupaszon érjen

ha netán leégek

 

és arra is

vigyáznom kell

hogy ne fájjon a röhögés

hogy ez a vicces kalap

ne szoruljon a fejemre

 

képesség

 

a talán meg a soha

a nem most

meg ez a valamikor

most úgy tűnik, hogy

semmire sem elég

 

csak mosolygok ilyenkor

jót derülök azon

hogy én még mindig

mennyire igyekszem

 

vajon képesség ez?

vagy ez egy ajándék

hogy én még mindig ilyen

nevetséges vagyok?

 

próbálok úgy helyezkedni

 

még mindig arra vágyom

hogy felvegyenek

miért nem vesz fel valakit?

pedig mennyire

szeretnék odasimulni

ott lenni fent

olyan jó illatok vannak

miért nem emel fel senki?

igen, engem fel kell venni

fel kell venni, igen

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


               kibukás

 

egy porondmester

 

na, kijön a porondmester

és egyáltalán nem kellemes

ahogy az orrát fújja

fúj!

szerintem bántják a szelek

gusztustalan

ahogy az egyik nőnek

csapja a szelet

 

ez a pali

engem is becsap

úgy csinál, mintha

értem jött volna ki

én meg bizonygatok

bukfencet hányok

de nem hív be

iszákos

a hasát fogja

és röhög rajtam

 

jaj

ide akarok én bekerülni?

 

komolyságra ítélt

 

egy kis haszontalan lény

amolyan ingyenélő

nevetséges kis pali

akit komolyságra ítéltek

és leültettek

 

és most is ott ül

pedig már mindent

megpróbált

hogy kijusson innen

 

most épp nagyokat nevet

mert ebből helyzetből

megpróbálja

kinevetni magát

 

számára a nevetés

fekete mágia

vagy hogy

világosabban

fogalmazzak:

 

Barna

 

bukott vagyok

 

felnézek, és

egy orrnehéz angyal

akiről tudnivaló, hogy már

többször is orra bukott

épp lefelé tart

 

hallom, ahogy kibukik belőle

hogy a repülés már ilyen

a bukás is benne van

 

és szerinte én is bukott vagyok

ez itt most egyfajta hanyatlás

együtt hullunk lefelé

 

milyen furcsa, hogy

nem vagyok kibukott

hiszen olyan selymes

a levegő

úgy simogat

 

ez lenne a zuhanás?


a mesebeli hős

 

a névtelenek

oldalára állok

arra az oldalra

írom fel magam

ami még üres

egy szép fehér

papírra

 

mert tudom, hogy majd

úgy gondolnak rám

mint arra, aki hol volt

hol nem volt

mint a mesebeli hősre

akiről nem tudni, hogy

élt vagy nem élt

akinek a léte

akkor sem bizonyított

ha papírja van róla

 

hát itt van ez a papír

ezt lobogtatom

ezzel integetek neked

hahó!

ez az én lobogóm

ez a fehér zászló

ami itt annyit jelent

hogy megadom magam

 

táncolunk

 

estély van

bál

táncolunk

 

a bemutatkozás

után

 

az ő neve

Pötyi

mint kiderül

ő választott

engem

mert én is

kicsi vagyok

 

de egy kicsit fél is

hogy a szám végén

elhagyom

 

tiltakozom persze

mondok én mindent

például azt, hogy

dehogy

 

és hogy a történetünknek

ne lehessen így vége

most még a történet

végét is elhagyom

 

ördögzongora

 

zongoradarab

egy nő a zongoránál

olyan, mintha Nap lenne benne

a zenétől sugárzik?

világít az arca

 

csak én látom így? 

vagy mások is látják?

 

próbálom végig zongorázni

a lehetőségeim

ez most egy négykezes

a képzelet zongorája

ez most egy ördögzongora

 

a képzelt hangzás kitölti a teret

de hiába próbálom megérinteni őt

csak keringek körülötte

csak futok az ujjai után


felhúzom magam

 

felhúzom magam

mint egy régi órát

azt mondom, hogy

ebből elemem van

és hogy itt az idő

az indulásra!

aztán nem tudom 

hogy merre menjek

 

mert éppen menekülnék

önmagam elől

csakhogy nem tudom

hogy mi a jó irány

 

ma már

mindenki menekül

valamerre

 

de én még ebben is 

olyan balszerencsés vagyok

nekem egy irány

nem is elég

 

én minden irányba

menekülök

 

loholok

 

valami hajtja

sodorja a pillanatot

loholok

előzök

magam mögött hagyom

azokat, akik már rég nincsenek

visz az öntudat

visz a csak azért is

lihegek

le akarom győzni őket

meg akarom győzni magamat


sebességről

 

újra meg újra

utolér az idő

és én szomorúan érzek rá

erre a sebességre

egy ideje már

én is sebes vagyok

 

gyerünk! – mondom

előre! előre!

így biztatom magam

húzzunk bele!

de hát

nagyon kell hajtani azért

hogy a végzet nem érjen utol!         

 

lélekszakadva

 

az ember rohan

hasonul a többiekhez

fújtat és liheg

kapkodja a levegőt

és teljes erőből

fogyasztja azt

ami még hátravan

 

de muszáj is futnia

nem csoda, ha

lélekszakadva rohan

hiszen az enyészet lohol utána

a pusztulás már a sarkában van

 

kifulladtam

 

valami még sodor előre

röpte van, mámora

ennek a sodrásnak

valami pörget még

egy ideig még futok

aztán leállok

kifulladtam

 

és úgy teszek

mintha nem lenne gond

hogy mindenről 

lemaradtam

hogy már rég

azok között vagyok

akik futottak még

 




 

 

 

 

 

             




           fékezés

 

fékezés

 

még villog a küllő

még lendül a pedál

de már elkezdődött

a fokozatos fékezés

mert nem akarok

az út végére érni

 

jó ez a lassítás

jó ez a kis haladék

még hajtom

még pazarlom

az erőm

 

de már utolért a bűntudat

és az aggodalom is előkerült

hogy fölösleges volt az út

hogy hiába tekertem

az öröklét felé

 

lassítok

 

előttem most az van

ami utánam lesz

vagyis az, amiről

nem is tudok

 

azt hiszem, megint

előreszaladtam

előreszaladt ez az egész

és ott vagyok, nem itt

már megint

hiányzom magamból

 

nem tudom

mi ez a rohanás

és miért arra

amerre nincs is

ezért is lassítok

és a végén

beérem magammal

 

gyerekcipőben jár

 

öreg, szegényes

igazán rossz forma

egy olyan szakadt

lepusztult alak

 

gyerekcipőben jár

 

nagyon igyekszik

hiszen oly régen elindult már

 

ám lassul, egyre jobban fárad

csak a pusztulása gyors

a vereségét még eléri

 

a lehetetlen befogása

 

az ember csak megy előre

és viszi magával azt

amiről semmit se tud

 

aa vágy a lehetetlen befogása

valami olyat akar

amit még nem ért el senki

 

már-már úgy tűnik, mintha

az ábrándja egészen közel lenne

talán egy karnyújtásnyira

 

vajon mennyi idő kell   ahhoz

hogy rájöjjön, sohasem éri el

hogy nincs előtte semmi

hogy nem jutott el sehová?


zsákutca

 

arra mentem

amerre nem is lehetne

de miért éppen erre?

miért hittem azt, hogy

aki erre megy, az jó úton jár?

 

nem tudtam, vagy éppen hogy

nem akartam tudni

hogy ez egy zsákutca?

 

megállok hát

és megáll bennem minden

ez itt egy behúzott kézifék

a végzet felé vezető úton

 

aki itt befékezett

nem több

mint egy balfék

 

állok itt

 

állok itt

én és én

önmagamtól

körülvéve

és szégyenkezem

és takargatom

ezt az elváltozott

ezt a megöregedőt

 

azt, rokon

mindenki átlát

akin már régen

csak úgy

átnéznek

 

téblábol ugyanabban

 

kitérő, a jó útról letértem

itt nincs is jelen más

csak a sejtések

egy sor értelmezés

a lehetséges meg

a feltételezések

 

ilyen az, ha valaki

a lehetetlen célozza meg

ilyen az, ha olyasmibe kezd

ami már régen beteljesedett

ha ott van, ahol mindig is volt

 

látszólag ugyan előreszalad

de visszarohan

gondolatban, éppen oda

ahol már semmi sincsen

 

ez teszem én is újra meg újra

nem csinálok mást

csak téblábolok ugyanabban

ezért sem értem

hogyan tévedhettem el

 

a dallal tájékozódik

 

az eltévedt énekelni kezd

és elhelyezkedik a dalban

a dallal tájékozódik

a dal már maga is útvonal

csak követnie kell

Ariadné hangból szőtt fonalát

 

én vagyok az út

 

a félreértésből jövök

a nevetségesbe tartok

jó, persze, úgy teszek

mintha elhinném magamnak

hogy mindezt jól gondolom

hogy tényleg itt vagyok

hogy ez lenne az az út

szóval, hogy úton vagyok

 

pedig én vagyok az út

és rajtam mennek át majd

azok, akik elindulnak

viszem őket a hátamon

 

viszem magammal

 

a múlt a lélek, a jelen a test

viszi magával a titkos kódot

azok lelkének rejtélyét is

akik már rég nincsenek

                                                              

az összes létező, aki előttem járt 

de leginkább azok, akikből vagyok

bennem folytatják azt, amit elkezdtek

 

lélekhordozó vagyok

pont olyan, mint akárki más

aki továbbadja azt, ami megfejthetetlen

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              megérkezés

 

a felbontatlan csomag

 

a meglepetés megérkezett

és én vagyok a címzettje

de hát én vagyok

a kézbesítője is                           

és ez a felbontatlan csomag is

én vagyok

telve vagyok izgalommal

tényleg megérkeztem?

 

nézés vagyok

 

elindulok felfelé

s ahogy fölnézek

fent mintha napsütés lenne

árnyékmozgás

lomb hajladozása

fölöttem zajló ritmus

 

nem fordítom el a fejem

balról úgysincs semmi

jobbról nem is tudom

 

talán ez a látvány arra várt

hogy szemmel érintsék

hogy létrejöjjön ez a találkozás

hogy valaki nézze

és én nézem

nézéssé váltam

már csak nézés vagyok


derűvel tölt el

 

száradó ruhák a balkonon

egy kis ügyetlen neon reklám

igénytelen bútorok

a maguk szelíd makacsságával

jelzik majd, hogy vannak

 

tudtam, hogy így lesz

mintha függöny menne fel

a színek újrajátsszák nekem

a szokott élénkségüket

 

és engem derűvel tölt el

hogy megvártak

hogy felértem

igen, mindjárt fent vagyok

 

a semmiben fészkelek

 

a már majdnem megérkezett

a lehetett volna még nincs meg

ami van, elváltozott 

nekem ez a most a minden

 

lehet, hogy ez így képtelen

de még mindig tetszik nekem

hogy a semmiben fészkelek

és ha más a valóság

akkor én arra magasról tojok


próbálom elérni

 

az örömért nyúlok

próbálom elérni

a simaságra vágyom

arra, ami már csak

érintésnyire van

 

szinte elvékonyodik

egy tesztem

úgy megnyúlok

mert fölfelé kúszik

az ujjam

 

ilyen egy ujj

ilyen egy ember

a nyújtásban

tartik

mert elérni akarja

 

igen

a legtöbb

a legtöbb

 

elértem?