Barna Róbert beszélgetése
Kelényi Bélával
MÁS
B: Kezdjük talán az 1985-ös év igazi áttörést jelentő kiállításaival,
kiemelve a jelentős drámai jelenléttel jelentkező „Bilaterális Önképzőt”. A
megnyitón létrejött helyzetet, akciót Deperformance-nak, vagy éppen hogy
ellen-jelenlétnek nevezed. Miért, és mit jelent ez?
K: Deperformance a jelenlét kényszerének lefokozása, tulajdonképpen az
előadás elkülönítése, nem megtétele. Például a kiállítás melletti szobából
próbálom magam az environmentbe „koncentrálni”, vagy a megnyitás előtt
körbejárom a saját testem leképezését, mintegy a „pozitívumommal” hívom létre a
negatívumomat.
Vagy a felfüggesztés egy belső meditációra kényszerítő, méhburok-szerű térben, de ide tartoznak a testemről levált „szellemképek” lehetséges helyzetei is. Azt hiszem, onnan indul el az egész, amikor az embert öntudatlanul megkísérti a valami másban való jelenlevés, illetve másba való áttűnés, amikor elveszti a saját térrel való azonosságát.
Vagy a felfüggesztés egy belső meditációra kényszerítő, méhburok-szerű térben, de ide tartoznak a testemről levált „szellemképek” lehetséges helyzetei is. Azt hiszem, onnan indul el az egész, amikor az embert öntudatlanul megkísérti a valami másban való jelenlevés, illetve másba való áttűnés, amikor elveszti a saját térrel való azonosságát.
B: Mit jelent ez? Magyarázd meg bővebben.
K: Az ember a saját terében látszólag abszolút biztonsággal mozog, és
abban a pillanatban, amikor ez a folytonosság megszakad, és mégis minden
ugyanúgy történik, az embert elkapja valamiféle azonosságvesztés, a mozdulatlan
zuhanás érzete. Bejut ebbe a tér-útvesztőbe, ahol semmi más nem történik, csak
folytonosan ugyanaz, és mégis van egy határ, ami megbomlott, felszakadt és már
nem tudni, hogy ugyanannak a térfélnek melyik oldalán áll. Akkor készültek a
bemozdult negatív fotók, amelyek a testem helyét adták ki. Olyan érzés, mint
amikor az ember kitörli magát a térből. Valami bizonyosság kellett, meg kellett
erősítenem azt, hogy vagyok. Hogy valóságosan vagyok, és nem veszek el ezekben
a labirintusokban. Ezért is raktam ki húst az egyik kiállításon a képek steril
hiányának ellensúlyozására, és az UV „fényen túli” furcsa módon elkezdte
kikelteni, elkezdett a hús rohadni és zsugorodni. Pusztulni kezdett, és ezáltal
életre kelni, bűzével kitöltötte a test-hiányokat. Egy kemény, állott valami
volt benn ebben a ragyogó „anyagtalan” térben.
B: Úgy tűnik, már akkor is keleti filozófiákkal foglalkoztál. Azért
gondolom ezt, mert ez önmegsemmisítés, vagyis ahogyan leszeded magadról az
újabb és újabb rétegeket, például xeroxszal, vagy arra törekszel, hogy kitöröld
magad a térből, ez tipikusan keleti gondolkodásmód, a körkörös reinkarnációból
eljutni a „kívánt” állapotba.
K: Azt hiszem, ez akkor egyáltalán nem így érdekelt. Képtelen voltam
elviselni, hogy egy magamnál hatalmasabb erő bánhat és végezhet velem. Az
isteninek szánt provokációk voltak ezek, s legalább jelezni akartam, hogy a
hatalmamban tartom valamennyire magamat.
B: Ezt úgy vélted elérni, hogy magadból töröltél ki mindent, amennyire
lehetett. Elkezdtél lemondani még az alaptételekről is, elmentél egészen a nullába,
vagy az átlátszóba, vagy a kitörlésbe. Tehát, ha az ember benne van az életben,
akkor mindenféle ragadványok hozzákötődnek. Az egyetlen lehetősége, hogy ezt
elkezdi letörölni, azért, hogy újat tudjon építeni belőle, hogy visszanyerje a
személyiségét, hogy megismerje, vagy felépítse saját magát. Ha levesz, eltűntet
mindent, és úgy teszi fel újra a jelet.
K: Akkor még csak a totális eltűnés vágyában éltem, és hittem abban,
hogy én ezt meg tudom tenni. Nekem ez iszonyatosan nagy erőt adott. Amihez addig
az életben nem volt bátorságom, át mertem gondolni, meg mertem tenni. Hogy nem
ragaszkodom többé semmihez. Arra ment ki az egész, hogy ezt nem lehet túlélni.
B: És megtorpantál? Vagy megrémültél? Mi történt?
K: Volt egy furcsa dolog. Az egyik előadás után úgy éreztem, hogy két
lehetőségem van: vagy öngyilkos leszek a nyílt színen, vagy egyszerűen még
bátrabbnak kell lenni, hogy az ember az életével szüntesse meg saját magát.
Ezzel zártam le az előadásokat. Megcsináltam a saját emlékművemet, a halálom utáni
emlékművet, ahol már magamon kívül vagyok. Kívül az előadáson, kívül a nézőkön,
nem vagyok ott, csak az emlékem, pontosabban az emlékképeim, az árnyékom, a
testem bonyolult vetületei és a térszakadások. Azután valahogy megnyugodtam.
Hogy nem kell kikényszeríteni a halálomat, hiszen már utána vagyok.
Ma úgy ítélem meg ezeket az előadásokat, hogy bár beavatódtam bizonyos
fokig általuk, de ezek a beavatásnak csak bevezető gyakorlatai voltak. Az igazi
beavatás az emberben magában történik, és nem tartozik a közönségre. Nem
színház, nem művészet, nem külső dolog.
B: Talán ebből következik az, hogy a mostani kiállításaid beavatási
jellegűek. Nem a te számodra, hanem a bejövő ember számára. Én, mint látogató,
mindig egy beavatási ceremónián keresztül jutok el a dolog lényegéhez. Úgy
tűnik, hogy a birtokában vagy mindannak, ami ezt a beavatást érinti, és ezt már
sugározni tudod.
K: Én azt hiszem, akkor érek el ebbe a stádiumba, amikor nincs már rá
szükségem. Mindig úgy próbálom csinálni a kiállításaimat, hogy az utolsó
legyen. A performance vagy az environment után nem marad semmi, legfeljebb
fotó, vagy inkább egy láthatatlan emlékkép a térben.
B: És ez kötődik az előző időszakhoz, mely éppen a megfoghatatlant
célozta meg.
K: Ezeket nem tudatosan csináltam. Nekem nagy dolognak tűnt nem
vállalni a „maradandóságot”, ami által én éppen „én” vagyok.
B: Másrészt úgy tűnik, hogy szorosan kötődnek egymáshoz ezek a dolgok,
hogy történetté állnak össze.
K: Az első akciómban, azt hiszem, már minden benne volt. Ráleheltem egy
tükörre, amíg elhomályosult az arcom, majd széttörtem ezt a tükröt. Mögötte
megjelent az életnagyságú arc-fotóm, amit letakartam egy fehér lappal, majd
erre a fénykép negatívja vetítődött, amit megpróbáltam „lefesteni” a képről.
B: Számomra pont az derül ki, hogy építkezésről van szó. Tehát az,
ahogy egymás után megjelenik az átláthatóság, átlátszatlanság, a törlés, az
üveg, az üveg törése, tehát az alapelemek megfordítása, egymáshoz illesztése,
ellentétbe állítása. Először az azonosítás, az önazonosítás, az Egy kérdése
izgatott, azután ennek a dinamikája. Majd a kettősség, hogy mi történik a
dialógusban.
K: Ebbe most nem akarok belegondolni.
B: Valahogy nagyon következnek egymásból ezek a dolgok. Megvalósítod
önmagadat a térben, önmagad hiányát a térben, a teret magad körül, a térben
való tükröződésed. De hol marad az idő? Az idő kérdése nem vetődik fel nálad.
K: Hát nem „ugyanabban” az időben élünk? És ez nem „tagadása-e az
időnek?” A történet mindig az időben zajlik. A szellemi tartományba való
átlépés pedig időn kívüli körben. A tér állandójában.
B: Zóna. A „Stalker” jut eszembe. A Zónáról mondja Szilágyi Ákos, hogy
időn kívüli, és mellettünk van a térben, tehát térbeliségénél fogva működik,
melyet csak a Stalker segítségével érhetünk el.
K: Ez a kívül-levéssel való szembesülés. A Zóna ott van mindig, ahol
vagyunk. Labirintus, középpontjában a szörnnyel, vagy a tükörrel. Az a
beavatási funkciója, hogy a saját halálát átélje az ember. Tehát vagy meglátja
a tükörben önmagát és meghal, vagy képes áttörni a tükröt és visszajut.
B: Mint a perzsa mítoszban, a Madarak tanácskozásában, ahol a madarak
végül egy tükörrel találják magukat szemben. Önmaguk azok, amit kerestek.
K: Keresni kezdtem, hogy mi a legfontosabb képem a térben. A testem
képét. Számomra mintha a föld volna az igazi test, a különböző vegetációk a
tulajdonképpeni szervek, és az emberek mintha az űrbe kiterjesztett
érzékszervek volnának. Mintha tudatot fejlesztett volna ki magából a föld.
Nem véletlenül anya jellegű minden mítoszban a föld, de az anyához
tartozik a föld alatti is, az elnyelés, a halál. Egység, kettősség. Ez az
élőhalott felbontás, hogy hogyan lehet kifejezni ezt az önmagán belüli
kettősséget. A testemről leválasztott árnyképem, amely lelket, halált is
jelent, olyan szétválasztásban, hogy csak a körüljárásoddal, a képzeletedben
tudod összerakni az egészet. Ha csak nézed, valami mindig hiányzik. A másik.
B: Minden olyan gesztusod, amelyik egész az elejétől indul, amely
kitörlés, egész a végéig, amely megsemmisítés, a dolgok eltűntetése, az összes
határátlépésed mintha az irracionálisba való kilépésnek a kívánása, vágya,
megvalósítása lenne. A nemlétező, a nemlétezővé tétel.
K: Ha ezt a nemlétezőt úgy fogom fel, mint pozitívumot, a negatívhoz
mért pozitívumot, akkor ez befogadja, és a kitörléssel teszi teljessé, a
kioltással teszi „megfoghatóvá” az igazi alakot.
B: Tehát az önazonosításra ez a végső válasz.
K: Ezt az ember csak akkor tudja meg, ha nemcsak átlép időnként ezen a
határon, hanem véglegesen ott is marad. Mindegy, hogy ezt megélve létezik
tovább, vagy valóban meghal. Úgy tűnik, hogy az utolsó képpel való találkozás
az ember életének igazi tere.
B: Az előbb azt a szót használtad, hogy találkozás. Az utolsó képpel. Én
a kiállításaidat nem is igazán kiállításoknak tartom, hanem találkozásoknak,
amelyeknek két része van. Az egyik a mélybe hatolás – nem véletlen, hogy
barlangszerű pincében is állítasz ki – a másik pedig a lebegés, hogy a képek
olyanok, mintha jelenések lennének. Ezt a kettősséget érzem, különösen az
utolsó kiállításodon. Mintha a test és lélek dualizmusa jelenne meg egy ilyen
találkozás alkalmával.
K: Inkább azt mondanám, hogy egybelátni a kettőt, olyan „megoldást” is
jelenthet, ami után nem következik más. Nem kell továbblépni, de visszafelé sem
lehet. Nincsen újabb kép, se kiállítás.
B: És most nem kell több kiállítást csinálnod?
K: Talán. Sokat gondolkoztam ezen, hogy mi lehet az utolsó elem, és a
legelső maradt, a fény.
B: Olyan képzetet keltett bennem ez az utolsó kiállítás, mintha egy
kipreparált artériába kerültem volna be, ahol a fény áramlik. Méghozzá a
szívdobogás ritmusára. Hiszen a két csatorna, ami Y alakban találkozik,
felváltva kap fényt, mintha vért kapna, és az lüktet benne, mintegy irányítva
téged hol az egyik, hol a másik irányba.
K: A kétfelé választott út végül is olyan rendszer, ahol minden
ugyanaz, minden összeér. Ha megpróbálnád a „falakon kívülről” nézni, akkor a
képek átfedik és kioltják egymást. Nem léteznek többé, de ehhez kapcsolódik az
előtérben a kereszt. A két ellentétes irányt összegzi egyetlen pontban,
láthatatlanul sűríti középpontjába az ember képét.
B: Mintha ez valóban sajátos szellemidézés lenne. A legkülönbözőbb
mágikus módszerek szellemének megidézése. Itt van például az arany hátterek
használata.
K: Ez az arany háttér, azt hiszem, magának a kép-nek a hagyománya. A
fény-kalligráfiákat arany háttér előtt készítettem. Ebből, a háttér aranyának
visszaverődő fényéből jött létre a kép. Az arany pedig a „tiszta, forma nélküli
szín”, az a valami, ami „a dolgok között van”, a „sík tagadása”, „fényszerű tér
és térszerű fény”. Szimbolikusan pedig az Isten megjelenése. A kultúra ebből a
háttérből nőtte ki magát úgy, hogy ezt a hátteret egyre inkább eltakarta az
individuum tapasztalati terével.
B: Ez számomra az alkímiai alkotásmód bevonását jelenti az
alkotástechnikába.
K: Amikor ezeket a fény-képeket csináltam, hihetetlenül vonzó volt,
hogy a felvillanásuk után nem marad semmi. Ugyanakkor nyitva van a
fényképezőgép blendéje és rögzíti a képet. De az igazi kép tere már nincs
jelen. Ezek csak másolatok. Amikor megnéztem az elkészült fényképeket, akkor
valóban olyan érzésem volt, mint amikor az alkimistáknak a kísérlet végén
megjelenik a megfolyt arany. Ahogy ez a sík lap a térbe folyt. Csakhogy egy
újabb síkon – a képen. Ez megint más. Még művészet.
B: Nekem ez azért izgalmas, mert olyannak tűnik, mint amikor a jelek
egyszerűen megemelkednek. Az, hogy egy ilyen gesztussal a fényérzékeny papíron
jelet hagyok, ami többrétegűvé válik, és rendkívüli módon felértékelődik.
K: De még mindig a síknak a szintjén marad meg. Mert ami térként
megjelenik, az már nem művészet, de az is lehet, hogy már nem élet, legalábbis
az életünk értelmében véve biztosan nem az.