(!+?)2 - Kagyló Könyvek, Kalligram Kiadó



                                                                                                                                         Barna Róbert

                                                                                                                                         (!+?)2

                                                                                                                                     Kagyló Könyvek,
                                                                                                                                     Kalligram Kiadó


     Felkiáltójel plusz kérdőjel a négyzeten. És mindez egy fehér mezőben, egy üres lap közepén.
     Mi ez? Egy matematikai képlet, konceptuális nyomat, egy szellemszobor kódja, egy virtuális költemény, egy tipográfiai kompozíció vagy mégis inkább egy esemény-partitúra?

     A recenzens is tudja, hogy ezek csak rossz vagy még rosszabb címkék, amikkel fogódzkodót keres, miközben a lényeg kicsúszik a kezéből. Na, de hisz épp ez a célja egy ilyen alkotásnak: a megfoghatatlanság. Ámde a megfoghatatlanságnak is mintája van, sőt tárgyiasul és értelmezésért kiált. A huszadik századi művészet sem kerülheti el a kategorizálást. Úgy tűnik, szüksége van a kommentárokra épp úgy, mint a dokumentálásra. Az újrateremtéshez, az elszakadáshoz, de a folytatáshoz is szükségünk van autentikus ismeretekre, tehát ismertetésekre.
    Szükség van a szellemi mintázatokra, a mintázatok elemzésére. Szükség van eredeti dokumentumok megmutatására, pláne olyan témákban, mint az intermédiális alkotómódok, a fluxus, a mail art, a konceptuális kompozíciók, a minimál, a konkrét és vizuális költészeti kutatások.
    Szükség van eredeti anyagok, filozófiai, művészettörténeti, hatás-technikai vizsgálódások magyarnyelvű közlésére, mert ilyenekben bizony szűkölködünk. Nehezen hozzáférhetőek a magyar művészek számára.
    Ezt vallhatja e könyvsorozat szerzője, összeállítója, Koppány Márton is, aki Kagyló címmel a Kalligram Kiadó számára olyan sorozatot szerkesztett, ami párját ritkítja Közép-Európában.
    Hősi cselekedet a szerkesztőtől – persze a kiadótól is – efféle információt hozni e „barbár földre”, hogy Janus Pannoniust idézzem. Meglepő vállalkozás ez itthon, a még mindig csak el- és kimaradni igyekvő „Magyar Ugaron”. És olvasói öröm, hogy mégis kivirágzott itt, az e témára süket „információs télben” egy janus arcú „pannóniai mandulafácska”.
    „Természetes”, hogy visszhangtalanul jelent meg egy sorozat, amely persze a formájával is küzdött az eltűnéséért, hiszen az eddig megjelent könyvek alakja jegyzetfüzet formájú. A könyvek nagysága, illetve kicsisége az A/5-öt is alig éri el.
    A könyvesboltok nem is találtak nekik helyet. Néha a pénztár mellett lehetett rábukkanni egy-egy példányra. Azt gondoljuk, hogy a sorozatszerkesztő tudatosan ellene dolgozott a már ismert és megszokott könyvimázsnak. Koppány Márton konceptuális művek szerzője is, aki könyvtárgyakat, konceptuális sorozatokat készített az elmúlt időben. Számára – mondjuk – a lapozás, a könyv kézbentartása legalább olyan fontos, mint a tartalma. Tehát nem csoda, hogy ezt a formát választotta, és az sem, hogy nemcsak elméleti írásokat, művészettörténeti, filozófiai műveket épített a könyvsorozatba, hanem újabb konceptuális műveket, konkrét költészeti köteteket is.
 A sorozat könyvei:
1994
Rakd sorba a gyöngyöket (Fluxus antológia: George Maciunas, George Brecht, Ben Vautier, stb.)
Megszülettél-e már? (Marcia E. Vetrocq és David Loy iker-tanulmányai Cavelliniről és az elfojtás buddhista felfogásáról)
1999
Valami kevesebb (Redukció az amerikai költészetben: Bern Porter és George Brecht)
A másik oldal (Koppány Márton sorozatai)
Kőversek (Clark Lumberry vers-tárgyai)
2000
Zen-kabaré; Barangolás a Fluxus határvidékén (David Doris tanulmánya)
Min. költ. (Bob Grumman tanulmánya)
    A könyvek tartalma a megszokott művészeti formák, sőt a művészet ellen fellépő alkotómozgalmak témáit, eseményeit dolgozza fel.
    E mozgalmak jellemzői között kiemelkedő helyet foglal el az eltűnési vágy, vagyis életmóddá válni, vagyis meghaladni a művészetet, meghaladni a művészi tárgyat, és a természet részeként egzisztálni. Ezért nem meglepő, hogy a sorozat nem a tipikus könyvformát használja, ami csak őriz és informál, hanem olyat, ami tárgyiasságában is hat, sőt néha talán abban sugárzó igazán. Még pedig azzal, ahogy kézre áll, ahogy a „zsebbe fér”. Azzal, ahogy az ember megfogja, lapozza, AHOGY HÁZIASÍTJA.
    Az ember kagylózik. Ezek a kis kagyló könyvek apró ékszerként simulnak a kézbe, azon túl, hogy amúgy szellemi mintázatok lenyomatai.
    A világszellem folyamatos mozgásban van. A szellemi mozgás egy pillanatra se több vagy kevesebb egy kaotikus nagy mintázatnál. A nyomok persze nem a halhatatlanságról szólnak. Csak arról, hogy nincsenek elszigetelt események – idézi David Doris Yoko Onót –, az életnek és a tudatnak a komplexitás a természetes állapota. A végtelen számú változó a bármi lehetségest, a még be nem következett virtuális eseményeket jelzi előre, azokat, melyek várnak, hogy észrevegyük vagy megvalósítsuk őket. A művész csak egy öntőformát hoz létre, a befogadó pedig közreműködővé válik. A fluxus már önnön nevével is jelzi, hogy transzformációs mezőnek, áramlásnak tekinti a világot, az alkotást, és azt is feltételezi, hogy a számtalan mű, a megvalósításban közreműködő anyag és nézőpont között a legkülönbözőbb erőhatások érvényesülnek.
    A köztesség a lényeg, az „elmozdulás minta”, az egyén és a világ közötti kapcsolat destabilizálása, a tárgyiasítás lehetetlenné tétele.
    A marginálásnak is ez az oka. David Doris szerint a fluxus kívül maradt a galériák világán, nem hozott sok pénzt. Nem volt eladható. A fluxus anyagi értékkel alig bíró műveket produkált: nyomtatványokat, egyszerű, olcsó tárgyakkal megtöltött műanyag dobozokat, jelentéktelennek látszó játékokat, mulatságos ötleteket, melyekhez véletlen stratégiákat használt, olyanokat, mint a Dada idején.
    Természetesen a könyvsorozat is véletlenek sorozatának eredménye. „Véletlen”, hogy a szerkesztőt marginalitásra való hajlama a mail-artosok közé sorolja, hogy tíz éven keresztül „élvezi” az ismeretlenséget. A mail-artosok kapcsolódása a konkrét költészethez, a konceptuális alkotásmódhoz, a fluxus hagyományaihoz talán nem véletlen. De az igen, hogy Koppány Mártont a szóközök, a lapozás érdekli, a minimalizmus, és hogy egyszavas, egymondatos vers sűrítményeket, „lapozástechnikai” utasításokat készít. Véletlen az is, hogy három évet Amerikában tölt, ahol – miközben buddhista és rabbinikus irodalommal foglalkozik – rátalál bizonyos amerikai kiadványokra, amelyek konceptuális, vagy konkrét vagy minimál anyagokat közölnek.
    „Mi marad, ha elvonatkoztatok életem anekdotikus és pszichologikus részleteitől – teszi fel kérdést Koppány Márton magának, magáról, az egyik Kagyló-könyv hátoldalán – Haláltudat és Semmit Sem Tudás pingpongoznak egy kieséses verseny döntőjében.”
    Koppány kilencvennégy körül kerül kapcsolatba a Kalligram kiadóval. Szigeti Lászlónak egy sorozatot ajánl, amelyben olyan kulturális, művészeti anyagokról, produktumokról adna tájékoztatást, amelyek európai kultúrán túli tradíciókhoz kapcsolódnak.
    A fluxus hasonló szellemiségű alkotók laza csoportosulása volt amúgy, írja David T. Doris(nem tudtam melyik lehet az eredeti, hol „T”-vel, hol „T.” nélkül szerepel a szövegben Doris!) olyan alkotóké, akik kölcsönösen figyelemmel kísérték, hogy mi történik szakterületeik perifériáin, akik kíváncsiak voltak arra, hogy mi zajlik, mi van a szakterületek között. Nem csoda, hogy felfedezéseik olyan új struktúrákat eredményeztek, amelyek a művészetről vallott fogalmainkat éppúgy próbára teszik, mint azt a képességünket, hogy művészetnek tekintsünk egyáltalán valamit.
    Maga a műalkotás lehet kép, assemblage, performance, gondolatmenet, szóval minden, ami strukturálni képes a médiumok közti tereket. Tehát intermédia.
    De a legfontosabb jelszó a köztesség. Az alkotókat nem is az alkotás vonzotta, hanem a folyamatokra való figyelés, ahogy erről George Brecht is beszélt. Ő az, aki elkezdte a műveit eseményeknek nevezni. Az események szavakkal nehezen megközelíthető szférában játszódnak. Nem a nyelv, de nem is a csend, hanem inkább a létezés vagy még inkább a keletkezés szférájában.
    Nincs halhatatlanság, ha van, nem kell. Inkább az állandó újjászületésre van szükségünk – hangsúlyozták az alkotók.
    A fluxus a nyelvet is csak arra használja, hogy leleplezze, akárcsak a buddhizmus. A cél a nyelv és forma nélküli, az illékonyság. Lásd Buddha virágbeszédét vagy az ismert koant: hogyan szól egy tenyér, ha tapsol.
    Buddhista elképzelés szerint, ha semmi se hiányzik, akkor nincs szükségünk halhatatlanságra, hogy általa szüntessük meg a hiányt. A modern világban az én a tudat azon igyekezete, hogy felfogja és tárgyiasítsa önmagát. Így a művészet is csak egy menekülés fajta a megsemmisülés és a véletlen elől.
    Az új művészetben viszont épp a véletlen a megvilágosodás eszköze. Brecht a szürrealisták automatikus alkotásmódjával foglalkozik, az új művészek Duchamp-ra hivatkoznak, talált tárgyakra, Jean Arp és Max Ernst véletlen kollázsaira, Tristan Tzara véletlen költeményeire. Jönnek a sugalmazásra épített esemény partitúrák.
    A köztes dolgok  sem belül, sem kívül, hanem csak a kontextusban megvalósuló események. Elkövetkezik a hétköznapi tárgyak rendkívülivé változtatása, a rendkívüli gondolatok hétköznapivá tétele. Ez a fajta művészet egyetlen célt tűz maga elé: ébernek lenni. Nem a hatás a fontos, hanem a megtörténés, akár a zenben. Demokratikussá válik a terep.
    A zenhez egyenes a kapcsolat – ahogy ezt Doris a fluxusról szóló tanulmányában levezeti. John Cage Daisetsu T. Suzuki tanítványa volt egy ideig. Cage művészeti és pedagógiai tevékenységének köszönhető, hogy a Dada és a zen hatásai művészi cselekvésre ösztönöztek. A Társadalmi Kutatások Új Iskolájának olyan hallgatói vannak 1958-ban Darmstadtban, akiket a fluxus későbbi alkotói között találhatunk: Dick Higgins, George Brecht, Jackson Mac Low stb. Cage-hez köthetők La Monte Young, Na June Paik, hogy az ismertebbeket említsem. És vannak itt leendő konceptuális alkotók, kísérleti zenészek, videó-művészek, olyanok, akiket a művészetekből kiszorult vagy még nem létező határterületek érdekelnek.
    Ez a köztesség persze ott van a konkrét költészeti mozgalomban is. Ők a szónál kisebb szöveg-elemekre koncentrálnak, számokra, köztes terekre. A szó tájképpé sokszorozódik. Lásd például Geof Huth, Karl Kempton, Richard Kostelanetz vizuális költészeti tárgyait. Az angol Ian Hamilton Finlay a színekben rejlő hatás lehetőséget aknázza ki. Betty Radin háromdimenziós virtuális tárgyat készít. Clark Lumberty (a könyv-felsorolásoknál „Lumberry” néven szerepel, melyik az igazi?) Hirosimában él hét évig, és a soto-zent tanulmányozza. Érdeklődése a nyelv iránt Japánban talál először hibás (roncsolt, rongált), vagy ahogy ő meghatározza: „pára-poétikus” tárgyakra. És a sor folyatatható. De ennyi elég is az ismertetőből.
    Jöjjenek az olvasók! Keressék a könyveket! Én Aram Saroyan hetvenes évekbeli négylábú m-jével búcsúzom. Ez a kentaur betű-szörny szépséges emblémája lehetne annak a konceptuális humornak, amely a könyvekben éppúgy jelen van, mint abban, ha e könyveket majd hiába keresik, mert olyan apróságok, mert alig néhányszáz példányt nyomtak belőlük. De azért vannak, mégis, csakazértis, keressék!




A tanulmányom címéül LeRoy Gorman egyik un. „matematikai költeményét” választottam.