Tilmann József: Barna Róbert képvilágai

                                                                                      Barna Róbert képvilágai

„Nem hittem volna, hogy ennyi mindent ki
                                tudsz hozni a semmiből.”
            (női kéztől származó bejegyzés B. R.
                   kiállításának vendégkönyvéből)




    Ezeken a képeken kivételes kilátások nyílnak: kilátások a képek áradatából. Utak a képek kezdődő csendje felé.
    Az áradatot egy gépesített képözön képei, az úton-útfélen szembeszökő képfalazatok képei alkotják. A színes és szélesvásznú felületek, a látszatvilág fény-képeinek tengerei teszik.
    A képek kezdetben szigetek voltak. Képszigetek a képnélküliség tengerében. Ez az állapot a múlté. A tenger ma: képszigetek térben és időben egymásbaérő tengere. Az ember e tengeráradat közepette felnőve megannyi romra lel: az avuló, foszló és fakuló képek vég nélküli sorozataira. Az ábrázatok végeérhetetlen rommezői húzódnak nyugatról keletre és északról délre. Ez a kiterjedő pusztaság tüneményes és tarka, hovatovább háromdimenziós, illatosított, álhús és álvér állagú semmi.
    Barna Róbert is a későújkori képek sivatagában honos. De ezeket a központi leleteket úgy használja, mint kőfaragó a követ: anyagát alkalmazza, esetlegességeire tekintettel van, de eredeti formáját csak ott őrzi meg, ahol magán túlmutat. Sugallatát – pedig a tükrözött ábrázatot – elveti. A képek elemeit, formatöredékeit, színárnyalatait a saját keze alatt keletkező képek részévé teszi. Alkotásainak a képek sivatagából való kivonása éppoly döntő alkotóeleme, mint a létrehozott új formák és alakzatok.
    E képződményeket nem köti röghöz származási helyük, a tény- és fényképszerű realitás. Lobogó formáik felmenői közé a színfoltok dinamikája éppúgy odatartozik, mint a metszés elkerülhetetlen esetlegessége, avagy az alkotó tudatossága, és távolságtartása minden konvencionális képi formától. (A távolság természetesen nem egyforma távolságot jelent minden képszerűtől. Ha közelebb eső tájék után kutatunk, ezt nem a kollázs vidékein kell tennünk: Tanguy „víz alatti” világának lényei sokkal közelebb állnak hozzájuk, mint a kollázs bármelyik mesterének művei. A közelség kijelölése persze viszonylagos, és mindenkor az önkény elemeit rejti magában. Barna Róbert képei a hasonlítottnál sokkalta légiesebb, jóval éteribb tájakra nyílnak. Horizontjuk mintegy két szemhatárral magasabban helyezkedik el).
    Képei a romló, foszlékony és feledésbe oszló formák felől indulva a felemelkedés felé vezetnek. Láttukon a lebegés világába nyert bevezetést a szem. Képei köztes térségekről és köztes lényekről lebbentik fel a fátylat: láthatatlant tesznek láthatóvá. Olyan láthatatlant, amelynek minden szeglete ismerős, noha egészében mégis teljesen új és tökéletesen ismeretlen. Tereik a képzelet terében nyílnak; a legtágasabb térségben, melynek mélységei és magaslatai a legmesszebbre vezetnek. Hátterükben a valószínűtlenség ege és földje húzódik; horizontjaik túl vannak a szabad szemmel látható szemhatárán. Lényeik a minden irányból érkező fényben fürdenek. Végtagjaik nem érintenek földet; testüket nem szögezi földhöz semmiféle nehézkedés.
    Azonosítható alakzataik közös ismert és ismeretlen mitikus lények, kentaurok, clownok, különféle véglénymutációk. Fejlődéstörténetük – amennyire ilyen egyáltalán rekonstruálható – természetesen nem követi a szerves léttörténet menetét. Emberi alakok és arcok kezdettől fogva jelen vannak ebben a képvilágban. De az emberarcok valamiképpen mégis arctalanok. Pedig élő emberek arcáról vonták le őket. Ezeknek az arcmásoknak alkotójuk megadta azt, amit a képipar eredetileg megtagadott tőlük: a végtisztességet. A képlevonatokról, az arcskalpokról lemetszette a személyre utaló jegyeket: a szemeket, a szájakat, a személyre utaló vonásokat. Így ébresztve rá a nézőket arra, hogy a sokszorosított képek arcai mögött valójában nincs senki: csak üregek vannak; üres síkok és puszta felületek. Ahogy az ember is csak díszítmény a későújkor gépi képvilágában. Lágy ornamentika. Az arcok, a testek hullámvonalai hivatottak megtörni a gépileg terjesztett élet uralmát, és elviselhetővé tenni az általuk terjedő unalmat.
    Barna Róbert arc-alkotásai – melyek közé természetesen önnön arcképének vágott verziói is beletartoznak – kivezetnek az arcmások untig ismert képcsarnokából. Ahogy egyhelyütt írja: „Az arcok elmozdulnak, elvirágoznak, osztódni kezdenek, keresztelődnek és megsokszorozódnak, és semmivé válnak”.
    Legújabb képein már e semmiség túlpartja tárul fel: felhasznált anyaga gyakran az arany, alapszíne leginkább a fekete – szoros kötelékben a kép, az ikon ikonográfiai hagyományával. És képeinek alakjai is e hagyomány felé vezetnek. Többnyire abban a létszférában helyezkednek el, amit leginkább egy kései Klee-kép címével lehet leírni: Engel im Werden. Létrejövőben levő angyal. Küldött – keletkezés közben. Mintegy félúton.



                                                                                                                                        Tilmann József
      
                                                                                                   (E számunkat Barna Róbert kollázsai                                                                                                                                                             illusztrálják.)